Lokalforeninger

DSV, aktiefremskrivning til 2027

Billede
Fundamental aktieanalyse med Analyseprogrammet HITTA Kursvinnare /v Hans Aage Andersen

DSV, - vækst, vækst og atter vækst - fortsætter det?

Ja det gør det!

Også efter to ekstremt gode vækstår med stor efterspørgsel på transport på verdensplan. Vækstscenariet fortsætter givetvis, dels fordi verdenshandelen fortsat er positiv med rundt 3 pct. årligt, som DSV regner med at tage en god del af, dels fordi ledelsen melder ud, at den er klar til nye opkøb efter succesfulde samkøringer af to større tilkøb. Der har i medierne bl.a. været nævnt muligheder som DB Schenker og det vil i givet fald være en stor mundfuld for DSV og være i størrelsesorden på op mod 150 mia. kr. Men de erfarne gutter fra DSV kan måske forhandle prisen ned til det halve, dvs. 70 – 80 mia. kr. og så ser muligheden overkommeligt ud.

Og her kommer så en alvorlig advarsel og en løftet pegefinger til DSV-ledelsen fra de nuværende aktionærer ved planlægningen af finansieringen. Lad nu de nuværende investorer få en velfortjent mulighed for en fortegningsret, så lækkerierne ikke havner hos de store udenforstående investorer, og som i givet fald vil være en tilsidesættelse af det spirende globale aktionærdemokrati og en klar udhuling af de nuværende aktionærers EPS (indtjening pr. aktie) og indflydelse.  

Den tyske regering har efter sigende allerede givet grønt lys til et frasalg af DB Schenker (logistikenhed) fra Deutsche Bahn. Det bliver et historisk stort opkøb og bringer DSV op blandt de helt store på verdensplan og måske endda gøre DSV til verdens største logistikselskab på sigt. Det bliver spændende tider at høre mere om.

Læs konklusionen nedenfor og i vedlagte aktiefremskrivning i sin helhed, hvad der venter virksomheden og aktien.     ​​​​​​​

Billede

Aktien forventes at give et afkast i det neutrale niveau (behold) på 11 pct. p.a. frem mod 2027 og det er historisk lavt set i forhold til de seneste 10 år, med et afkast på rundt 23 pct. p.a.

Inden for det seneste år er aktiekursen dog faldet med godt 4 pct. mod markedets plus 3. Aktien stiger med knap 9 pct. på rapporteringsdagen mod markedets knap 2 og det indikerer investorernes tillid til aktiens nuværende position.

PE er på 14,4 og i forhold til afkastet er PE/afkast helt nede på 1,3 og aktien er derfor lavt prissat samlet set. Den lave prissætning på aktien hænger formentlig sammen med ledelsens meget beskedne forventninger til indtjeningen i indeværende rapporterings år.

 

Samlet analyse med vurderinger, nøgletal og forudsætninger
Klik på teksten og du får analysen

Virksomhedens ledelse forventer en indtjening i 2023, som her bliver fortolket, som en nedjustering på omkring 30 pct. efter mange år med meget høj vækst, ikke mindst for indtjeningen. Nedjusteringen var derfor ventet og kommer alene efter ekstremt høje vækstrater i både 2021 og 2022, som følge af stor verdensomspændende efterspørgsel på transport. Ledelsen venter dog, at nedjusteringen bliver mest mærkbar i første halvår og afløst af begyndende normalisering allerede fra andet halvår og frem. Hvor stærk fremgangen herefter vil være, afhænger af DSV’s anden stærke side, nemlig succesfulde opkøb af konkurrenter med efterfølgende samkøring med moderselskabet. Det gennemføres sædvanligvis med betydelig ledelsesmæssig ekspertise og med både effektivisering og synergieffekt, der tilsammen styrker indtjeningen i sin helhed.

Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalingerne i Aktionæren og på shareholders.dk.

Adgang til samtlige Hans Aages analyser fås ved blot at trykke på linket   her