
Velfortalt og velduftende danmarkshistorie af den stribede slags

Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktieanalyser hver uge.
Man kan ikke lade være med at blive imponeret over Matas’ historie, når man læser bogen om den danske butikskædes første 75 år.
Det er ganske enkelt imponerende, hvad en gruppe visionære materialister har skabt – hvem ville have troet, at en middag på en restaurant i Tivoli her 75 år senere er blevet til en af dansk detailhandels største succeser med en omsætning, der nærmer sig 7 milliarder kroner? En folkeaktie er den ikke blevet – men den har dog været noteret på børsen siden 2013 som en af få butikskæder herhjemme.
Og det er imponerende, hvordan Matas gennem alle 75 år har formået at være i konstant udvikling. Undertiden en kende tilbageholdende, men aldrig rigtigt bagud, hvilket vel også forklarer, at rivaler som Schous Sæbehus ad åre er forsvundet fra markedet.
Det var ikke Matas, der var først til at fokusere på, hvordan varerne var emballeret. I mange år var fokus først og fremmest på indholdet. I rette tid fangede ledelsen dog, at der måtte gøres noget og fik produkterne redsignet og med de nye emballager skabt Matas’ stribede produkter, som vi alle kender.
Matas var heller ikke først til nethandel, men kæden evnede at fylde varer på de digitale hylder på et tidspunkt, hvor det ikke var for sent at bide sig fast i markedet og mangedoble sin omsætning på ganske få år. Dygtigt og solidt.
68’ere, helsekost og apotekerne
Historikeren Dorthe Chakravarty har skrevet en flot og fængende bog, der er særdeles grundig researchet. Der må have været bjerge af materiale at grave sig igennem, men som læser mærker man, at forfatterne undervejs med sikker hånd har prioriteret i stoffet, så bogen i sin helhed fremstår veldisponeret.
Man kan mærke, at forfatteren har gjort sig umage og sikkert også sorteret fra. Som læser føler man, at hver eneste side er helt berettiget. En fornøjelse er det også, at man kan mærke, at en grundig historisk metode ligger bag – nærmest alle centrale oplysninger i bogen er der kilder på. Ganske enkelt bundsolidt arbejde, der gør, at bogen også vil kunne bruges som lærebog.
På en og samme tid formår Chakravarty at berette grundigt om Matas’ udvikling gennem 75 år, mens hovedtrækkene ridses op i den sideløbende danmarkshistorie. Vi runder kvindernes entré på arbejdsmarkedet – herunder også bag disken i Matas, selvfølgelig – 68’ere, helsekost-bølgen og en årtier lang kamp mod landets vel nok stædigste gruppe af erhvervsdrivende - nemlig apotekerne. Materialisterne kaster sig gang på gang ud i vaskeægte lobbyisme – måske før det overhovedet var et begreb.
Vi er både med ude i den lille materialisthandel i provinsen med overvejelser om alt fra sortiment til medarbejdersammensætning og markedsføring og på hovedkontoret, hvor man engang ikke havde så meget at skulle have sagt – og frem til i dag, hvor Matas som børsnoteret og kapitalfondsejet virksomhed drives særdeles strømlinet. Selvstændige butiksejere er for længst blevet til shop managers, og det er ikke til diskussion, om man skal føre Biotherms cremer og Elizabeth Ardens parfumer, eller om man hellere vil fokusere på afløbsrens, kaustisk soda og rensebenzin. Det er en anden tid, og vejen herhen skildres så grundigt, at hvad enten man interesserer sig for butiksdrift, markedsføring eller ledelse, er der noget at komme efter i denne bog.
Lige smart nok
Som værk udmærker bogen sig også ved, at den ikke blot nævner succeserne. Udfordringerne får også plads. En af de nyeste og måske nok mest alvorlige er den seneste undtagelse til reglen om, at Matas ikke rigtig har seriøse konkurrenter på det danske marked. Nemlig Holch Poulsens wirtschafswunder af en altmuligbiks, Normal, der de senere år har bidt Matas i haserne på beliggenheder, priser og i en vis grad også på vareudvalg. Service og viden er der ikke så meget af – det har Matas stadig, og det har, lærer vi i bogen, altid været en af kædens store forcer.
Den største og eneste indvending fra min hånd er måden, bogen er layoutet på. Den er ærligt talt lige smart nok. Man får lidt fornemmelsen af at sidde med en tilbudsavis fra Matas, der er indbundet. Billeder af butikker og produkter gennem tiderne er selvskrevne i en bog som denne, men behøvede man virkelig at vælge præcis samme skrifttype, som Matas bruger, og ovenikøbet bruge kædens logo på forsiden af bogen? Det bliver bare for kommercielt i sin fremtoning.
Jeg har med stor fornøjelse hørt bogen som lydbog – og det er ærligt talt lidt en skam, for det er tydeligt, at der er lagt en stor indsats i at layoute bogen. Det ændrer dog ikke på, at det samlet set er en umådelig vellykket bog, som kun kan anbefales.
Dorthe Chakravarty: Matas
Udgivelsesdag: 4.10. 2024
Sider: 342
Sprog: dansk
Pris: 289,95 kroner på saxo.com