Investorer på rejse til Kazakhstan og Tyrkiet
En gruppe privatinvestorer tog lørdag den 2. november på en investorrejse til Kazakhstan og Tyrkiet. Rejsen, arrangeret af Thorleif Jackson og Sinex Rejser, havde til formål at give deltagerne et indblik i de økonomiske forhold i disse mindre besøgte rejsedestinationer.
Deres første stop var Kazakhstan, et overraskende velstående land takket være store olie- og gasforekomster. I Almaty besøgte gruppen tre virksomheder: Hos Halyk Bank fik de indblik i landets økonomi: 60% af indtægterne stammer fra olie og gas, med produktionsomkostninger på 65 dollars pr. tønde. Banken imponerede med lave omkostninger på blot 19,2% per indtjeningskrone og en egenkapitalforrentning på 32%.
Næste besøg var hos Kazatomprom, en uranproducent med verdens laveste produktionsomkostninger. Virksomheden forudsagde et globalt uranunderskud fra 2030, hvilket potentielt vil drive priserne op.
Det tredje besøg var hos Astana Airways. Efter krigen i Ukraine havde de lukket ned for ruter til/fra Rusland. Deres brændstofudgifter er 15-20% billigere end konkurrenterne. Årsagen er, at de undgår mellemhandlerne og køber brændstoffet direkte hos raffinaderierne.
Kazakhstan har stadig stærke bånd til Rusland, med russiske mindesmærker fra både 1. og 2. verdenskrig samt den afghansk-sovjetiske krig i 1980'erne. Efter seneste uroligheder i 2022, var det også de russiske allierede, der hurtigt fik skabt ro. Rejsen i Kazakhstan sluttede med et besøg i en nationalpark, hvor gruppen spiste frokost i en jute, og en overnatning på et skisportssted.
Derefter gik turen til Istanbul, en by med 20 millioner indbyggere, strategisk placeret mellem Europa og Asien ved det smalle Bosporusstræde.
Danskerne mødte generalkonsulen Thierry Hoppe, der løftede sløret en kompleks økonomisk situation. Tyrkiets økonomi er præget af høje korruptionsniveauer med en inflation på hele 50% og pengemarkedssatser på 45%, der i praksis betyder, at befolkningen er tvunget til enten hurtigt at bruge eller investere deres penge, mens de stadig er noget værd. Ifølge generalkonsulen investerer tyrkerne i guld og aktier.
Gruppen besøgte følgende virksomheder:
MARVI (Jeanproducent): En betydelig tøjvirksomhed med 21% markedsandel i Tyrkiet. De driver 342 selvstændige butikker og 69 franchisebutikker. Deres forretning inkluderer et lille marked i Rusland, som udgør maksimalt 3% af omsætningen. Selskabet er økonomisk stærkt med ingen gæld.
MLP CARE (Privathospitaler): Driver 35 privathospitaler, hvoraf nogle er placeret i udlandet, fx Dubai. Deres forretningsmodel er "asset light", hvilket betyder, at de ikke ejer hospitalerne selv, men driver dem.
TAV (Lufthavne): Ejer og driver 15 lufthavne i Tyrkiet med stor økonomisk succes. Staten er storaktionær med 50% ejerskab, hvilket understreger infrastrukturens strategiske betydning.
TOFAS (Bilfabrikant): Producerede 240.000 biler i 2023, primært Fiat og Dodge-modeller. Virksomheden har ambitiøse vækstplaner om at øge produktionen til 400.000 biler årligt inden for de næste tre år.
TÜPRAS (Raffinaderi): Tyrkiets største industriselskab, som køber russisk olie. De placerede på daværende tidspunkt deres overskudslikviditet til en rente på hele 45%.
TURKISH AIRLINES: Opererer med 465 fly med forbindelser til 130 lande. Selskabet opretholder fortsat ruter til Rusland og har en ambitiøs plan om at udvide flåden til 800 fly i 2033.
Hvert møde gav en unik indsigt i landets erhvervsliv, ofte i flotte bestyrelseslokaler med topledelsen selv som værter.
En aften bød på en bådtur med middag på Bosporusstrædet, hvor oplyste broer og svagt belyste skibe skabte en flot, stemningsfuld atmosfære.
Søndag den 10. november vendte gruppen hjem, berigede med nye perspektiver på Kazakhstan og Tyrkiet og med et unikt indblik i to lande, der sjældent dukker op på danske investorers radar.