Om foreningen

Privatlivspolitik

Her kan du læse om, hvordan vi behandler dine oplysninger.

For at vi kan tilbyde dig et medlemskab, en velfungerende hjemmeside, nyhedsbreve, arrangementer, netværk mm., er det nødvendigt for os at behandle dine oplysninger ved at indsamle, systematisere, opbevare, bruge, gemme, slette, overføre og evt. videregive dine oplysninger. De oplysninger, som vi behandler om dig, kan vi have fået direkte fra dig i forbindelse med oprettelse af medlemskab, opsamlet når du har besøgt shareholders.dk eller fået i forbindelse med, at du har tilmeldt dig et nyhedsbrev, arrangementer, en konkurrence eller lignende.

1. Dataansvarlig

Vi er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi behandler om vores medlemmer, interessenter og samarbejdspartnere. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor.

Dansk Aktionærforening ("DAF")
Gl. Kongevej 11-13, 1610 København V.
Email: daf@shareholders.dk
Tlf: (+45) 45 82 15 91

CVR-nr.: 29 19 84 89

Det er ikke et krav, at vores virksomhed har en ekstern databeskyttelsesrådgiver (DPO), men hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine personoplysninger, så kan du kontakte os via daf@shareholders.dk.

2. Formål med databehandlingen

Som dataansvarlig jf. GDPR, så har vi følgende behandlingsaktiviteter.

2.1. Vores hjemmeside, shareholders.dk

Når du besøger vores hjemmeside, anvender vi cookies for at hjemmesiden kan fungere, hvilket du kan læse mere om i vores cookiepolitik. Formålet med vores behandling af din data er at kunne lave statistik, optimere hjemmesiden og benytte huskefunktioner.

2.2. Medlemskab

Hvis du opretter et medlemskab på shareholders.dk, behandler DAF din fortrolige persondata med henblik på at varetage dit medlemskab, eller så vi kan fortsætte samarbejde med dig/din virksomhed. Vi behandler derudover din persondata, så vi kan modtage betalinger fra dig.

Vi behandler følgende persondata om dig:
Navn, adresse, emailadresse, telefonnummer, adgangskode, betalingsoplysninger, oplysninger om modtagne betalinger og udeståender samt oplysninger om anvendelsen af dit medlemskab.

Hjemlen til at behandle disse personoplysninger er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra b.

Vi opbevarer dine medlemsoplysninger i 2 år fra du har meldt dig ud af foreningen.

2.3. Nyhedsbrev

Vi sender nyhedsbreve til dig, hvis du er medlem af Dansk Aktionærforening, eller hvis du selv tilmelder dig Aktionærens Nyhedsbrev. Nyhedsbreve fra lokalforeningerne og Dansk Aktionærforening sendes løbende. Aktionærens Nyhedsbrev sendes 1 gang om ugen - ca. en gang måneden kan der sendes et ekstra nyhedsbrev om ugen med særskilte tilbud til modtagerne.

Vi behandler din persondata med henblik på at sende nyhedsbreve, der formidler redaktionelt indhold (analyser, artikler mm.), diverse tilbud, events, foreningsnyt og markedsføring. I den forbindelse behandler vi følgende persondata om dig: Dit navn, e-mail, dit postnummer, samt evt. medlemsoplysninger, der kan hjælpe os med at tilpasse indhold, der er relevant for dig. Derudover benytter vi dine oplysninger til business intelligence, analyse samt for at kunne vise ikke-medlemmer vores hvervekampagner og andre annoncer på SoMe.

Vi opbevarer dine oplysninger, så længe du er tilmeldt nyhedsbreve fra os og i 2 år derefter. Ved afmeldelse af nyhedsbrevet, så stopper vi også med at sende dette til dig. Bemærk, at hvis du er medlem af DAF, så opbevarer vi dine personoplysninger i 2 år som beskrevet under 2.2. Medlemskab.

Vores hjemmel til at behandle dine personoplysninger (dvs. mailadressen) i forbindelse med nyhedsbrevet vil være databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra a.

2.4. Magasin

Hvis du har et personligt medlemskab, sender vi Magasinet Aktionæren ni gange om året til din fysiske adresse. For at vi kan sende dig magasinet, behandler vi din persondata i form af dit navn, adresse og e-mailadresse.   

Vi opbevarer din persondata som beskrevet under 2.2. Medlemskab. I forbindelse med levering af magasinet kan vi videregive eller overlade dine personoplysninger til distributører og leverandører.

Du kan til enhver tid afmelde magasinet via din medlemsprofil eller ved at skrive til daf@shareholders.dk.

2.5. Arrangementer og kurser

Når du tilmelder dig et af vores arrangementer eller kurser, behandler vi de personoplysninger om dig, som du har givet til os. Det drejer sig om dit navn, e-mailadresse, telefonnummer, adresse, betalingsoplysninger og evt. medlemsstatus.

Vores formål med at behandle dine personoplysninger er at kunne gennemføre det arrangement eller kursus, løbende orientere dig om praktiske forhold omkring afholdelsen samt sende dig materiale hvis nødvendigt.

2.6. Markedsføring og hvervning

Dansk Aktionærforening er en non-profit forbrugerpolitisk interesseorganisation. Som interesseorganisation varetager vi vores medlemmers interesser og er ikke omfattet at markedsføringslovens regler og forbud mod spam og telefoniske henvendelser til forbrugere, når disse omfatter hvervning, mv.

Når vi modtager oplysninger fra dig, enten som medlem, ikke-medlem, deltager i et arrangement, konkurrence eller andet, kan vi behandle din persondata med henblik på at hverve dig som medlem eller kontakte dig med henblik på at fremme vores organisations formål.

Vi kan tage kontakt telefonisk, via sms, pr. e-mail, via sociale medier eller på anden vis, hvor vi nemt kan kontakte dig direkte via de oplysninger om dig, som du har givet os. Derudover kan vi anvende dine data til at tilpasse kampagner og tilbud til dig enten direkte eller via tredjeparts kanaler.

Hvor længe vi opbevarer din persondata afhænger af, i hvilken anledning vi har modtaget dine oplysninger, og kan læses i ovenstående afsnit. Du kan til enhver tid frabede, at vi kontakter dig, og vi vil behandle dine oplysninger herfra efter dit ønske.

2.7. Bogføring

Vi skal gemme alle regnskabsbilag jf. bogføringsloven. Det betyder, at vi gemmer fakturaer og lignende bilag til brug for regnskabsføring. Heraf kan der fremgå almindelige personoplysninger som navn, adresse, ydelsesbeskrivelse.

Vores hjemmel til at behandle personoplysninger til bogføringen er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1 litra.

Vi opbevarer disse oplysninger i minimum 5 år efter at igangværende regnskabsår er afsluttet.

2.8. Jobansøgninger

Vi tager glædeligt imod jobansøgninger med henblik på at vurdere om de matcher et ansættelsesbehov i vores virksomhed.

Hvis du sender din jobansøgning til os, så er vores hjemmel til at behandle dine personoplysninger databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra f.

Hvis du har sendt en uopfordret ansøgning, så vil de rekrutteringsansvarlige med det samme vurdere om din ansøgning er relevant, og herefter slette dine oplysninger igen, hvis der ikke er et match.

Hvis du har sendt en ansøgning til et opslået job, så vil vi bortskaffe din ansøgning i det tilfælde, at du ikke ansættes, umiddelbart efter at den rette kandidat er fundet til jobbet.

Hvis du indgår i et rekrutteringsforløb og/eller ansættes til jobbet, så vil vi give dig særskilt information om, hvordan vi behandler dine personoplysninger i denne forbindelse.

2.9. Kommunikation med potentielle medlemmer

Når du har spørgsmål eller ønsker at høre mere om vores hjemmeside, medlemskaber, nyhedsbreve eller lignende, så kan du kontakte os via e-mail, telefonisk, eller gennem sociale medier. Herigennem vil vi behandle dine personoplysninger, så vi kan indgå i en dialog med dig fx svare på spørgsmål om vores ydelser. Vi behandler kun den information, som du giver os i forbindelse med vores kommunikation.

Vi vil typisk behandle følgende almindelige oplysninger: navn, e-mail, telefonnummer.

Vores hjemmel til at behandle disse personoplysninger er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 litra f.

Vi sletter vores kommunikation med dig når det står klart om du ønsker at gøre brug af nogle af vores tilbud eller ej. Skulle der i et særligt tilfælde opstå et behov for at opbevare dine personoplysninger i længere tid, så vil dette kunne være tilfældet.

3. Databehandlere

Få kan klare alt selv, og det samme gælder os. Vi har derfor samarbejdspartnere, samt benytter os af leverandører, hvoraf nogle kan være databehandlere.

Eksterne leverandører kan f.eks. levere systemer til at organisere vores arbejde, services, rådgivning, IT-hosting eller markedsføring.

Det er vores ansvar at sikre, at dine personoplysninger behandles ordentligt. Derfor stiller vi høje krav til vores samarbejdspartnere, og vores partnere skal garantere, at dine personoplysninger er beskyttet.

Vi indgår derfor aftaler herom med virksomheder (databehandlere), der håndterer personoplysninger på vores vegne for at højne sikkerheden af dine personoplysninger.

4. Retten til at ændre dit samtykke eller trække dit samtykke tilbage

Du kan til enhver tid kontakte os på daf@shareholders.dk for at tilbagetrække dit samtykke til brug af dine persondata eller for at berigtige/ændre sådanne oplysninger. Det samme gør sig gældende, såfremt du ønsker indsigt i, hvilke oplysninger DAF opbevarer om dig. 

Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker dette ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke, derfor har det først virkning fra det tidspunkt.

5. Andet

Hvis du er medlem, er DAF berettiget til at udveksle din persondata  med et kreditvurderingsbureau.

6. Klage

Hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger, har du ret til at indgive en klage til Datatilsynet. Du finder Datatilsynet på adressen Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby samt yderligere kontaktoplysninger på datatilsynet.dk.

7. Spørgsmål

Har du spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger er du velkommen til at skrive til daf@shareholders.dk.