Kortsigtet læk i aktieskroget
Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktietips hver uge.
A.P. Møller Mærsk aflagde fredag kvartalsregnskab for tredje kvartal, og på overfladen flugtede selve tallene med forventninger, skriver investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen i en kommentar til regnskabet.
”Alene vurderet som en status, kunne det få investorerne til at tænke: Så langt som godt," skriver han.
Læs også: "Dansk aktieskat er en skamplet"
Udfordringerne kom ifølge investeringsøkonomen, da investorerne åbnede Pandora fremtidsæske.
"Både for så vidt angår 4. kvartal, men ikke mindst både implicit og eksplicit med hensyn til de forventede fragtrater, som jo er det som er helt afgørende for indtjeningen og dermed aktiekursen og investorernes villighed til at investere,” skriver han og fortsætter:
”For fjerde kvartal guider Maersk kun for en beskeden indtjening på EBITDA niveau og inklusive de forventede afskrivninger, er det mere eller mindre break-even, som møder investorerne på bundlinjen.”
Du kan læse Per Hansens betragtninger om regnskabet og A.P. Møller – Mærsk-Aktien herunder:
Fra 200 mia. til +/- 0 på få år
"Investorerne gnider sig naturligt en ekstra gang i øjnene. Det er kun 12 måneder siden selskabet præsterede det bedste overskud nogensinde med et overskud på mere end 200 mia. DKK. Den gode forskel dengang var de høje rater, som Maersk ikke havde nogen indflydelse på i et marked karakteriseret af fuldkommen konkurrence."
Læs også:
Thorleif Jackson køber dansk aktie: "Den er historisk lavt prissat"
Rater tilbage til før Covid-19 uden
"Nu er de selvsamme rater faldet tilbage til om ikke ”normalen”, så dog tiden før verden gik ratemæssigt transportamok. Samtidig har der de seneste år været en underliggende og betydelig omkostningsinflation, som gør, at de reelle containerrater, korrigeret for prisstigningerne, er lavere."
Lavere vækst og flere skibe er dårlig cocktail
"A.P. Møller Mærsk forsøger ikke at ”putte” med den økonomiske virkelighed. På vej ind i 2024 er cocktailen af en økonomisk afmatning, som giver mindre at sejle med og flere af de skibe, som blev bestilt for år tilbage og bliver leveret nu på det forkerte ratetidspunkt, en presset indtjening. Maersk noterede, at de ikke regner med at antallet af skibe som bliver ophugget på grund af alder, kommer til at stige markant og kunne udbuds/efterspørgselsmæssigt ”balancere” raterne op."
Venter flere år med lavere rater
"2024 bliver svært, og det er det som investorerne tager udgangspunkt i og bestik af. Det er her indtjeningen betyder mest. For investorerne er det både indtjeningsudsigterne og villigheden til at købe ind på fremtidige bedre tider, som kan gøre en forskel. I den henseende, er det kortsigtet ikke opløftende. Risikoen er at investorerne står tilbage med aktier, som set i forhold til historikken er lavt prissat, men som kan forblive lavt prissat."
Shipping er en boom bust industri
"Rater veksler mellem ”tårnhøje” efter tider, hvor der har været tjent for lidt, for længe. Det er der hvor der er bestilt få skibe til senere levering. Flåden er aldrende og der er eller der er udsigt til en ubalance med mere efterspørgsel end udbud. De kommende år ser det anderledes ud. A.P. Møller Mærsk har masser af tid og kapital til at vente på bedre tider."
Ekstrem Covid optur kan forlænge nedturen
"Udfordringerne kan mærkes og konkurrenter i en dårligere økonomisk forfatning end Maersk ivl mærke det hårdere. Samtidig er der en risiko for at årene med lave rater kan komme til at trække ud. Alle rederier har tjent gulddukater i 2020-2022 og de fleste har mange penge til at stå imod. Normalt vil en nedtur vare et par år. Denne gang er der en risiko for at den økonomiske polstring hos de fleste kan forlænge nedturen med 1 år eller så."
2024 indtjening ”reddes” af 2023 reservation
"A.P. Møller Mærsk vil over de kommende kvartaler reducere medarbejderstyrken med ca. 10 %. Udgiften til fratrædelser kan komme til at belaste og blive udgiftsført i år, mens effekten af de lavere udgifter kommer til positivt at påvirke 2024. Det kan hjælpe APM til at undgå røde indtjeningstal næste år."
Lav prisfastsættelse giver ”trading aktie” men risiko for arbejdsløse penge
"Det er naturligt, hvis investorerne tænker, at store kursfald og en lav prisfastsættelse er en for stor fristelse til at ignorere. Imod at ”udnytte” en sådan ”uligevægt” taler, at investorerne på kort sigt har en tendens til at ignorere ”billige” aktier, hvis den tilstand forventes at vare i en længere periode. Det vil være mest naturligt, hvis de penge, som investorerne har mulighed for at tjene på investeringen kortsigtet, kommer fra ”køb og efterfølgende hurtigt salg” snarere end ”køb og behold og vent på værdistigninger”. Prisfastsættelsen er tæt på historiske ”rock bottom” niveauer på omkring 0,42x bogført egenkapital."
P/E er et problematisk investeringsanker i en boom/bust industri
"Hvis du mangler en oversigt over prisfastsættelsen udtrykt som P/E, er der en god grund til det. Den er nemlig for en række selskaber, hvis indtjening svinger ekstremt op og ned, ikke særlig anvendelig. ”P” svinger selvsagt en del, men ”E” og forventninger til indtjeningen svinger måske endnu mere og er ikke et godt investeringsanker i shippingindustrien."
Læs også:
Thorleif Jackson køber dansk aktie: "Den er historisk lavt prissat"
Ansvarsfraskrivelse: Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalinger i Aktionæren.
Herunder kan medlemmer se tv-formatet Aktietippet.
I videoklippet fortæller aktieanalytiker, hvorfor han har købt op i dansk folkeaktie.