Aktiebeskatning og uddannelse i fokus på FBV's årsmøde

BLIV MEDLEM - og støt vores arbejde for private investorers vilkår

Dansk Aktionærforening var med, da Foreningen af Børsnoterede Vækstvirksomheder holdt årsmøde med i alt 180 gæster hos Danske Bank, hvor Mikael Bak foruden at være aktiv paneldeltager også havde æren af at være med til at kåre årets vækstvirksomhed, Gubra. Såvel de tre finalister som ”Årets bobler” viste imponerende stigninger. Gubra, der løb af med sejren, har præsteret en stigning på 435 pct. på 18 måneder.

Dagen bød derudover på en lang række spændende debatter og indlæg. Et gennemgående tema var de bekymrende få danske børsnoteringer, der finder sted. Mange af de nynoterede danske selskaber på den svenske børs gav et indblik i, hvorfor de havde valgt den svenske platform fremfor den danske, og mange lagde vægt på tillid, samt at man i situationen står med masser af usikkerhed i forvejen – og så er det letteste valg naturligvis ”den sikre vej”.

Blandt forslagene til hvordan det kan gøres mere attraktivt for selskaber og investorer at være på First North blev nævnt: samme skattevilkår som venturekapitalrejsning, fradrag for løbende omkostninger i forbindelse med at være noteret, fra lagerbeskatning til realisationsbeskatning, politisk vilje til at støtte ekstern rådgivning og vejledning og sidst men absolut ikke mindst en generel lavere aktiebeskatning

Netop aktieskatbeskatningen var da også genstand for en selvstændig og livlig debat, hvor det ikke skortede på udtryk som ”tortur” og ”behov for ligsyn”. Enighed kom der ikke mellem Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), Cepos og Liberal Alliance g det føg med forslag om både nedsættelse og stigning i aktieskatten. Mens AE fokuserede på parallelitet mellem lønindkomst og kapitalindkomst, blev der fra den modsatte side peget på nødvendigheden af parallelitet indenfor kapitalbeskatningen – altså mellem pension- aktie- og boligbeskatning. Det blev også fremhævet, at det fremgår i et nyligt svar til Folketinget, at en sænkning af aktieskatten vil give både vækst og arbejdspladser.

Investorkultur og aktionærdemokrati
Dansk Aktionærforenings direktør Mikael Bak var på scenen for at øge fokus på investorkultur og aktionærdemokrati sammen med professor Jesper Lau fra Københavns Universitet, bestyrelsesformand i Wirtek Kent Mousten Sørensen samt Simon Kirketerp fra Dagbladet Børsen.

Der tilfaldt Dansk Aktionærforening stor ros for arbejdet med netop aktionærdemokrati blandt andet i forbindelse med afnoteringen af Hartmann, hvor Aktionærforeningen samlede mindretalsaktionærerne, kæmpede og i sidste ende opnåede et forhøjet bud.

Der var blandt paneldeltagerne enighed om, at der stort behov for mere uddannelse til de unge omkring aktier, så det bliver hverdagskost. En blomstrende investorkultur og ”Aktier til alle” går hånd i hånd. Et emne vi i Dansk Aktionærforening i samarbejde med Unge Aktionærer lægger stor vægt på, bl.a. gennem undervisningsprojekter som Ung Privatøkonomi.

Alt i alt en begivenhedsrig dag, der viste, at der er et stort potentiale med de rette tiltag.

Se billederne:

FBV Årsmøde 2024