Perspektiv

Hvem savner corona - det gør Netflix

Billede
Billede

Af
Steen Bech Andersen

Journalist og redaktør på Aktionæren

Nedlukningerne over hele verden betød stigende forbrug af vin, søde sager og streamingtjenester. Vi hyggede os i vores huler, men nu er det slut. Streaminggiganten Netflix kunne i årets første kvartal melde om fald i antallet af brugere. Det gør ondt, når man er prissat som en vækstaktie. Aktiemarkedets straf var hård og øjeblikkelig: Et fald på 35 procent på dagen for meddelelsen.

Faldet kommer oven i et næsten tilsvarende fald efter kvartalsmeddelelsen i januar, og kursen er nu reduceret med 2/3 siden toppen i november.

Med til historien hører også, at renteniveauet er på vej op, så det er blevet sværere at være vækstaktie, især når man skuffer. Facebook/Meta Platforms’ aktiekurs er halveret fra toppen, og en anden coronavinder, Zoom Video Communcations, har mistet 3/4 af sin børsværdi. Og det er langt fra de eneste eksempler.

Kun relativt gode resultater fra teknologigiganterne Apple, Alphabet, Microsoft, Nvidia og Tesla har gjort, at deres aktiekurser ikke har oplevet samme grad af nedsmeltning, og dermed også begrænset skaden for amerikanske vækstaktier som helhed.