Danskerne har appetit på aktier – og på viden om aktier
"Hvordan ville du investere, hvis du vandt en stor pose penge?" Nogenlunde sådan har Epinion spurgt et bredt udvalg af danskere, og svarene afslører, at flertallet har en klar idé om investeringsmulighederne. 60 procent peger på konkrete instrumenter som aktier, obligationer og investeringsfonde.
Godt en fjerdedel ville sætte penge i aktier, enten i form af enkeltaktier eller gennem en aktiebaseret investeringsfond. En anden fjerdedel, godt og vel, ville investere i en blandet fond, det vil sige en fond med både aktier og obligationer. Obligationer og rene obligationsfonde tiltrækker kun omkring 10 procent.
Direktør for Dansk Aktionærforening, Mikael Bak, glæder sig over, at investering i aktier tilsyneladende fylder mere og mere, når danskerne overvejer, hvordan de får mest ud af deres opsparing: "Den tid, hvor Danmark var et obligationsland er forbi. Historisk set har aktier givet det bedste afkast, og det får flere og flere øjnene op for."
Afkast i centrum
Netop afkastet er da også i fokus hos de adspurgte i undersøgelsen. På spørgsmålet om fordelene ved investering i investeringsfonde peger den største gruppe (22 procent) på ønsket om at sikre det største afkast.
Men samtidig er danske opsparere også bevidste om risikoen og nævner i næsten lige så stort omfang fordelen ved at sprede investeringerne gennem en fond for at begrænse risikoen. Overvejelser om lave omkostninger og bæredygtighed ses – muligvis overraskende – som væsentligt mindre relevante ved investering gennem fonde.
Birgitte Søgaard Holm, der er direktør for Investering & Opsparing i Finans Danmark, er begejstret for undersøgelsens resultat: "Det er en meget opløftende undersøgelse. Svarene viser helt overordnet, at mange danskere er bevidste om, at der er risiko forbundet med at investere, og at det bedste er at sprede sin risiko. Intet i tallene, tyder på, at det brede flertal af danskere er drevet af spekulationsmotiver, når de overvejer at investere."
Viden er magt
Hvad skal der så til for at få danske opsparere til at investere endnu mere? Den største gruppe (17 procent) ønsker mere viden om investering efterfulgt af lavere omkostninger, lettere adgang til rådgivning og flere bæredygtige investeringsprodukter.
Mikael Bak kommenterer: "Dansk Aktionærforening oplever stor medlemstilgang i denne tid, og vi ser netop, at ønsket om mere indsigt er, hvad der driver nye som gamle medlemmer. Vi vil derfor fortsætte med at styrke vores to ugentlige nyhedsbreve, vores trykte magasin, Aktionæren, og hele vores vifte af medlemstilbud."