Perspektiv

Bør Mark Zuckerberg droppe numerologen?

Billede
Det virkede som en god ide med et nyt navn, men indtil videre har det ikke bragt Mark Zuckerberg held.
Billede

Af
Steen Bech Andersen

Journalist og redaktør på Aktionæren

Selskabet bag Facebook, Instagram og WhatsApp skiftede sidste år navn fra Facebook til Meta for at signalere at virksomheden er mere end verdens største sociale medieplatform. Men navneskiftet havde også til formål at understrege det fremtidige fokus på, hvad stifteren og hovedaktionæren, Mark Zuckerberg, ser som en af fremtidens teknologier: Metaverset, en virtuel parallelverden.

Det nye navn har dog ikke hjulpet aktiekursen, der toppede en måned før offentliggørelsen i oktober sidste år. Siden da er kursen faldet mere end 40 procent, godt hjulpet på vej nedad af februars regnskabsmeddelelse, der viste stigende konkurrence og nulvækst i antallet af brugere. Meta er dermed røget ud af listen over verdens ti mest værdifulde selskaber.

Og det er ikke første gang, at et nyt navn varsler dårligt nyt for Facebook. Begrebet FANG-aktier blev opfundet i 2013 som samlebetegnelse for Facebook, Amazon, Netflix og Google. Apple kom til i 2017, og FANG blev til FAANG. Før 2013 gav FAANG-aktierne et årligt merafkast på 23 procent i forhold til resten af aktiemarkeder. Efter opfindelsen af navnet faldt merafkastet til 7 procent per år.

Trenden – og ikke mest den seneste udvikling for Meta/Facebook, Netflix og Amazon – taler for, at denne gruppe aktier måske ikke bliver vinderne i de næste ti år.