Konkurrence- og vækststrategier
Som aktieinvestor står man overfor to opgaver, når ens portefølje skal opbygges. For det første selve aktieanalysen, det vil sige at analysere et antal aktier ved hjælp af forskellige nøgletal og analyser af markedet osv. For det andet selve etableringen af aktieporteføljen, det vil sige udvælge, hvilke aktier der skal investeres i, samt fordeling af investeringsbeløb på de enkelte aktier. I denne artikel fokuserer vi på aktieanalysen.
En væsentlig del af aktieanalysen er den strategiske analyse, hvor bl.a. virksomhedens konkurrencestrategi og vækststrategi bør undersøges. To udbredte værktøjer til dette er Porters model for konkurrencestrategier og Ansoffs vækstmatrice. Disse modeller har vi valgt til at illustrere, hvordan virksomhedens strategi kan anvendes i aktieanalysen. Modellerne er valgt, da de er simple og nogle af allermest kendte, og samtidig kan anvendes på langt de fleste virksomheder og brancher.
Men selv om strategisk analyse er vigtigt for at forstå et selskabs potentiale, så lad os slå fast med det samme: Der er kun svag videnskabelig evidens for, at der eksisterer en direkte sammenhæng mellem den konkrete strategi, en virksomhed vælger, og udviklingen i dens aktiekurs. Der er i realiteten mange andre faktorer, der også spiller ind.