Investorviden

Tankaktier: Coronavirus har kastet investorerne over bord

Billede
Det seneste år har været som nat og dag for tankrederierne og ikke mindst investorerne. Hvad der startede fornuftigt i 1. halvdel af 2019, blev for alvor fremragende i slutningen af året. Alt var lagt til rette til gode afkast i 2020 for 2. år i træk. Så kom Covid-19 eller Coronavirusset og vendte op og ned på alting. Langsigtet er tankskibe specifikt og shipping i det hele taget en meget svær investeringsstørrelse. Der er dog muligheder for et rate- og aktiecomeback de kommende kvartaler.
Billede

Af
Per Hansen

Investeringsøkonom, Nordnet

Aktiesving følger ratesving

Der findes næppe mange andre sektorer, hvor de økonomiske ”vilkår” er ligeså uforudsigelige, som når det drejer sig om tankskibe. Det er som at ride på en høj bølge det ene øjeblik for derefter at konstatere, at på den anden side kommer der en tilsvarende bølgedal.

Det er den naturlige udvikling, når investorerne sejler ud på de 7 verdenshave for at høste indtjening. Store rateudsving giver tilsvarende store udsving i indtjening og aktiekurser.

Det eneste man med sikkerhed kan sige, er at man ikke ved meget om den økonomiske udvikling de kommende år. Og så måske alligevel. Det kommer vi tilbage til.

Coronavirus ødelægger ratefesten

Investorerne nød henover efteråret udsigten til en ubalance mellem udbud og efterspørgsel, der for en sjælden gangs skyld var i investorernes favør. Efter en række år med ”under-indtjening”, som medførte store nedskrivninger, økonomiske redningsplaner og meget store aktiekursfald, var det tid til at investorerne indhente noget af det tabte.

Kina er verdens største oliekøber

Kina er verdens største nettoimportør af olie med et dagligt indkøb på mere end 10 mio. tønder olie. Når det drejer sig om udbudssiden, har investorerne stor fokus på, hvad OPEC som organisation er enige om - eller lige netop ikke kan enes om.

Samtidig har USA de seneste 3 år været en dark horse med en forøget produktion på 4 mio. tønder daglig.

Når det drejer sig om efterspørgselssiden er det generelt Asien og specifikt Kina, det er værd at holde mest øje med.

For 2020 var det forventet, at Kina ville øge sine daglige indkøb med 500-600.000 daglige tønder råolie. Den ligning er de seneste 6 uger blevet vendt om, og i disse dage er efterspørgslen anslået 25 % under de forventede daglige 10-11 mio. tønder olie. Kina er svingfaktoren.

Kollapsede tankrater

Tankraterne er kollapsede, og det samme kan man sige om tankaktierne, som ikke kun er faldet meget, men rigtigt meget. Kursnedgange på 30-40 % er desværre ikke usædvanlige.

Langsomme skibe og hurtige investorer

Ligeså meget som sektoren tiltrak sig investorernes gunst fra sensommerens 2019 og året ud, ligeså hurtigt er investorerne igen gået fra investeringsborde og er sejlet videre. De dårlige og stærkt svingende resultater gør, at det langsigtet ikke er nogen investeringsfidus at være shippinginvestor.

Det afspejler sig klart i den manglende investeringsloyalitet og strategien bør være ganske klar: Den finansielle disciplin og markedsvilkårene i fuldkommen konkurrence tillader ganske enkelt ikke, at investorerne får et fornuftigt afkast. Det gælder især for tankskibe, men også for tørlast- og containerrederier.

Konjunkturelt vs strukturelt

2020 startede i høj fart, men siden har investorerne forladt sektoren. Det, som tegnede lyserødt, er nu kommet helt ned i den forventningsmæssige kulkælder. Spørgsmålet er om investorerne har taget lidt fejl af den strukturelle og normale sæsonmæssige udvikling? Langsigtet stiger rater i 3. og især i 4. kvartal for så igen at falde i 1. og siden hen stabilisere sig i 2. kvartal.

Forskellen fra tidligere er, at faldet har været dybere end sædvanligt, fordi udgangspunktet og niveauet i 4. kvartal sidste år var bedre end sædvanligt. Faldet er altså i en eller anden sammenhæng, som det plejer at være, men hældningskoefficienten på kurven er stejlere end investorerne bryder sig om.

”Misforståelse” om Iran

Sidste års gode rateudvikling, som i efteråret blev yderligere understøttet af en amerikansk embargo mod et kinesisk rederi, som havde sejlet iransk olie, fik raterne op på et niveau, hvor de næppe hørte hjemme.

Så kom Coronavirusset og tog raterne, skibene og investorerne med ned til virkeligheden igen. Højt at flyve er dybt at falde. Yderpunkterne i den trods alt forbedrede driftsøkonomi har været Irans embargo og den kinesiske Coronavirus.

Økonomisk heling i 2019

Ratestigningerne i 2019 skyldes altovervejende, at tankskibene bliver ældre. Samtidig er antallet af skibe under konstruktion historisk lavt. Bankerne er tilbageholdende med at låne penge til nybygning, og på trods af mangel på finansiel disciplin har den lave indtjening også haft betydning.

Med eller uden røgrensning

Der er stor forskel på selskabernes aktiekursudvikling. Det skyldes forskel i finansiel sundhed, driftsøkonomi, skibstyper og rater. Men det er også afhængig af om selskaberne har installeret ”scrubbers” til at rense røgen for svovl. I 2020 er nye udstødningsregler trådt i kraft, som nedsætter det maksimale niveau for svovlindhold fra 3,5 til 0,5 %. De, som ikke har valgt at installere røgrensning, skal købe det dyrere, rensede brændstof. Lave og uprofitable rater for nogen kan godt være profitabelt for andre.

Strukturelle forhold vender tilbage

Her i slutningen af februar er den kortsigtede usikkerhed meget stor. Det skyldes Coronavirus. Det mest sandsynlige er dog, at den usikkerhed vil forsvinde, og at det billede kan se lidt anderledes ud om nogle måneder.

Tankskibe sejler i en verden præget af stor usikkerhed. Det giver mange kortsigtede investorer. Det mest sandsynlige vil være, at der enten kommer bedre tidspunkter til at sælge sine tanker i Frontline og andre selskaber, eller også at det kan være en fornuftig investeringside, at tanke lidt tankaktier.

Efter Corona vil der stadig være lidt ubalance, men denne gang til den gode side, for investorerne.

Analyserne i Aktionæren og på www.shareholders.dk er udtryk for skribenternes vurdering af investeringen lige nu. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som læserne måtte pådrage sig ved at følge anbefalingerne.