Discovery: Brændende tv-platform eller fortsat pengemaskine?
I Danmark forbinder de fleste nok Discovery med de sammenbrudte forhandlinger med YouSee i slutningen af 2019. Forhandlingerne endte med, at Discoverys tv-programpakker blev smidt ud af YouSee, som ønskede at give kunderne mulighed for frit at vælge hvilke programmer, de vil betale for, ofte kaldet "unbundling". Discovery ville omvendt kun sælge sine programmer i pakker ("bundling"). For Discovery er der meget på spil, for det er netop gennem pakkeløsningerne, de tjener deres penge.
Høj indtjening
Historisk har Discovery vist pæn vækst og særdeles god lønsomhed med nogle af branchens højeste overskudsgrader, ikke mindst i kraft af sine programpakker.
Discovery har især været gode til at pakke sportsprogrammer sammen med små billige programmer, som de kunne medsælge til tv-distributører. Herudover har selskabets evne til at strømline og effektivisere sin programproduktion været blandt de bedste i branchen. Det kan virksomheden gøre, fordi de producerer "billigt" tv, ofte med en reality-lignende karakter. Ifølge Discovery koster det cirka 400.000 dollars at producere en times "real life" tv sammenlignet med cirka 5 mio. dollars for et tv-program med manuskript og skuespillere osv.
Da Discovery blev smidt ud af YouSee, så mange investorer det uden tvivl som et bevis på, at Discoverys forretningsmodel ikke længere holder, og at forbrugerne vil have frit valg og kun betale for det, de selv har valgt. På aktiemarkedet har holdningen været den samme de sidste tre år, hvor aktien har underperformet betydeligt. Ud over bekymring om truslen fra "unbundling", er selskabet presset af svag vækst og færre reklameindtægter, fordi traditionelt, lineært tv-forbrug erstattes med forbrug af sociale medier eller streamingtjenester som Netflix og Disney+.
Discovery har uden tvivl været udfordret på den organiske vækst, men i højere grad af forhold, der typisk rammer selskaber, efter at de har optimeret driften og opbygget dominerende positioner. Derfor har Discovery fokuseret mere på markederne uden for USA, hvor den organiske vækst har været 3-4 gange så høj.
"Bundling" eller "unbundling"?
Mange teknologiselskaber har ofte gjort den dyre erfaring, at bare fordi noget kan lade sig gøre fra et teknologisk synspunkt, er det ikke sikkert, det er en god ide at gøre det fra et økonomisk synspunkt. Selv om digitaliseringen har muliggjort frit valg, så skal der stadig indhold på de forskellige platforme. Mange eksperter taler derfor nu om, at svaret på mange forbrugeres ønsker er en gradvis tilbagevenden til ”bundling” af programmer, fordi det simpelthen bliver for besværligt og for dyrt at være koblet op på mange forskellige streamingtjenester.
Min holdning er, at man overvurderer frygten for, at Discovery bliver hårdt ramt på sit høje indtjeningsniveau. Så ville det være sket allerede i løbet af de seneste fem år, hvor tv-markedet har været under forandring, men Discovery har fastholdt sine høje marginer, ikke mindst som følge af et bedre – og billigere produceret – produktmiks og bedre geografisk spredning. Danmark var en ekstraordinær situation.
Aktien handler med en markant rabat til resten af markedet og burde som minimum vurderes på niveau med markedet og med konkurrenterne. Det svarer til et kurspotentiale på mindst 30 til 40 procent!
Klik på tabellen for at se den i fuld størrelse.
Analyserne i Aktionæren og på www.shareholders.dk er udtryk for skribenternes vurdering af investeringen lige nu. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som læserne måtte pådrage sig ved at følge anbefalingerne.