Schweizisk urkunst . . . og Cartier
Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktietips hver uge.
Schweiziske Richemont har en meget bred portefølje af luksusmærker inden for ure og smykker på den absolut øverste hylde. Cartier, IWC, Panerai og Mont Blanc er blot et mindre udpluk af Richemonts mærker, der gør virksomheden til en af verdens allerstørste luksusvirksomheder.
De fleste af koncernens brands er mere end hundrede år gamle, og de mange brands og kollektioner er robuste og tidløse. I modsætning til for eksempel tøj holder kollektionerne 40-80 år – en Mont Blanc-pen ændrer sig ikke ret meget over tid.
De fleste af Richemonts ure koster mere end 5.000 dollars, og den høje prestige, der er i at eje et dyrt ur, betyder, at koncernens ure ikke er så udfordrede af konkurrence fra smartwatches fra Apple eller andre. Derudover har Richemont kontrol over sine distributionskanaler. Uden denne kontrol er det ikke ligetil at starte et luksusbrand inden for ure eller smykker. Det tager mange år, og denne adgangsbarriere er en fordel for Richemont, som betyder, at virksomheden fortsat kan udvikle forretningen og øge omsætning og indtjening.
2023 resultatet bliver belastet med en engangsomkostning på 2,8 milliarder euro, hvilket påvirker P/E. I det mere normale 2024 handles aktien på 22 gange indtjeningen, hvilket ikke synes anstrengt i lyset af den robuste forretning og fantastiske produktpalet.
Børskode |
ISIN |
www. |
||
Anbefaling Køb |
Ansvarsfraskrivelse: Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalinger i Aktionæren.