Analyser

SAS: Er du klar til mere aktieturbulens?

Billede
SAS skal de kommende uger i gang med at samle de økonomiske stumper efter coronakrisen. Der er et politisk ønske, om at holde SAS flyvende, men investorerne skal ikke forvente et afkast i gængs investeringsmæssig forstand. Spørgsmålet er, om du er tilstrækkeligt klar over det?
Billede

Af
Per Hansen

Investeringsøkonom, Nordnet

SAS er maksimalt presset


SAS er presset. Meget presset. Så presset, at havde det ikke været for to gavmilde stater - og dermed dig og mig - som skyder penge ind i selskabet for at dække den øjeblikkelige underbalance, ville SAS ikke være på vingerne i dag.

Selv om SAS flyver, er økonomien alt andet end flyvende. I forbindelse med det seneste regnskab, som – indrømmet og isoleret set - var en anelse bedre end frygtet, meddelte SAS, at de i løbet af regnskabsårets fjerde kvartal regner med at beflyve 30-40 procent af rutekilometerne.

Hvert andet sæde er tomt


En ting er, hvor mange fly SAS har i luften, hvilket skaber mulighederne for omsætning. Den differentierende faktor er reelt, hvor mange der er ombord, når turen går ud af startbanen. De seneste trafiktal fra juli måned har afsløret, at hvert andet sæde er tomt. SAS flyver altså ikke særlig meget, og de fly, som de trods alt har i luften, er kun halvt fyldte!

Pengekassen blev tømt for nogle måneder siden, og SAS er i finansiel armod og fattig som en kirkerotte. I en investeringskalkyle, vil markedsværdien af egenkapitalen være nul. Det kan synes og lyde mærkeligt med en aktiekurs på tæt på 5 DKK og en samlet aktieværdi på 1,8 mia.

Kronisk lav indtjeningsevne


Forskellen mellem de forsvundne værdier og den aktuelle børsværdi er investorernes viden om, at SAS ikke forsvinder helt. Politikerne har sværget og holder fast i en finansiel troskabsed over for SAS. De penge, som SAS ikke selv har, som de ikke selv tjener, og ikke selv har tjent tilstrækkeligt af de seneste 20 år, kommer staterne med.

Der er tale om en investering med en finansiel bagstopper, som dog ikke kan forhindre løbende og stadig større udvandinger - men hvor investorerne trods alt undgår at stå med en ”game-over” position i form af en konkurs.
Per Hansen

Bølge af nye aktier på vej


Hvis du allerede er investeringspassager, skal du forberede dig på en ekstrem udvanding den kommende måned. Kassen er tom, og den skal fyldes op igen ved aktietegning. Det drejer sig ikke kun om udstedelse af nye aktier, men også om ombytning af gæld med aktier. Det er en del af aftalen og forudsætningen for, at SAS igen kan få lidt mindre turbulens i sin økonomi.

Værdierne skal fordeles på mange flere investeringshænder, og kapitaludvidelsen sker til en lav aktiekurs for at gøre den spiselig. Samtidig vil SAS få mange og nye aktieinvestorer, som slet ikke ønsker at eje aktier, men som er nødsaget til at acceptere, fordi ombytning af gæld til aktier trods alt er bedre, end at sidde med en værdiløs gældsfordring.

Bliv medlem for kun 795,- årligt

Du får:

Svarende til 66 kr./md.

Ubegrænset adgang - og meget mere.

  • Aktietips & artikler
  • Ugentlige nyhedsbreve
  • 9 magasiner af Aktionæren
  • Danmarks største rabatportal
  • Analyser
  • Aktie-TV & videoer 
  • Arrangementer & events
  • Masterclasses
  • Guides
  • Lokalforeningsnetværk
  • Investorredskaber
  • Digital uddannelse & kurser
  • Konkurrencer
  • InvestorSparring
  • Adgang til InvestorUgen
  • Støtter aktionærdemokratiet

Ingen binding, kan altid opsiges til udløb af kontingentperiode.

Du får også tilsendt seneste nummer af magasinet Aktionæren ved indmeldelse (værdi 79,95).

Medlemskabet fornyes årligt - priserne er inkl. moms.

Bliv medlem Icon