Analyser

Microsoft udfordrer Googles herredømme

Billede
”At google” har længe betydet at søge efter en oplysning på nettet. Men nu skal vi måske til at sige ”at binge”. Med Microsofts introduktion af kunstig intelligens i sin søgemaskine, Bing, har Alphabet/Google pludselig fået en alvorlig konkurrent.
Billede

Af
Anders Bæk

Tech-investor, analytiker og civilingeniør

Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktietips hver uge.

På overfladen skulle man måske ikke tro, at Microsoft og Alphabet har mange overlappende forretningsområder. En stor del af Microsofts omsætning kommer fra Windows, cloud-computing og Xbox, mens Alphabet henter en stor del af deres omsætning gennem reklameindtægter fra Google.

I 2009 lancerede Microsoft dog en direkte konkurrent til Google, nemlig deres egen søgemaskine, Bing. Det var første gang at Microsoft og Alphabet blev direkte kombattanter.

Siden da har situationen dog ikke ændret sig meget: Google sidder fortsat på størstedelen af hele søgemaskine-industrien med en markedsandel på 85 procent, mens Microsoft og deres Bing må nøjes med 8 procent. Man skulle tro, at det var en tabt kamp for Microsoft, men så skete der noget sidste år, der vendte op og ned på alt: AI-krigen tog sin begyndelse.

Bliv medlem for kun 795,- årligt

Du får:

Svarende til 66 kr./md.

Ubegrænset adgang - og meget mere.

  • Aktietips & artikler
  • Ugentlige nyhedsbreve
  • 9 magasiner af Aktionæren
  • Danmarks største rabatportal
  • Analyser
  • Aktie-TV & videoer 
  • Arrangementer & events
  • Masterclasses
  • Guides
  • Lokalforeningsnetværk
  • Investorredskaber
  • Digital uddannelse & kurser
  • Konkurrencer
  • InvestorSparring
  • Adgang til InvestorUgen
  • Støtter aktionærdemokratiet

Ingen binding, kan altid opsiges til udløb af kontingentperiode.

Du får også tilsendt seneste nummer af magasinet Aktionæren ved indmeldelse (værdi 79,95).

Medlemskabet fornyes årligt - priserne er inkl. moms.

Bliv medlem Icon