LVMH's lillebror er ikke så lille endda
Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktietips hver uge.
Kering er på mange måder LVMH's lillebror, og forretningerne ligner til forveksling hinanden. Selv som lillebror er Kering en betydelig aktør med en årlig omsætning på den pæne side af 150 milliarder kroner og knap 50.000 medarbejdere.
Kerings portefølje omfatter blandt andet Gucci, Yves Saint Laurent, Bottega Veneta og det schweiziske urmærke Girard-Perregaux. Kering fik i 2022 også et dansk islæt med købet af den aarhusianske brillevirksomhed Lindberg for et milliardbeløb.
Gucci er koncernens klart vigtigste brand og udgør mere end 50 procent af omsætningen og mere end 70 procent af indtjeningen. Et så betydende brand øger risikoen i forhold til for eksempel LVMH. Risikoen ved denne mere enstrengede strategi er også afspejlet i P/E, hvor aktien handles i niveauet 16-18, hvilket er markant under niveauet for både LVMH og Richemont. På positivsiden tæller udbyttet, der svarer til et direkte afkast på 2,4 procent, hvilket er det højeste blandt aktierne i denne analyse.
Omsætningen steg i 2022 med 15 procent, hvilket isoleret set er imponerende, men ikke specielt prangende for denne type virksomheder. Væksten var desuden aftagende imod slutningen af året.
Samlet set er Kering med sine stærke brands og muligheder for forbedring af forretningen dog attraktiv ved det nuværende kursniveau.
Børskode |
ISIN |
www. |
||
Anbefaling Køb |
Ansvarsfraskrivelse: Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalinger i Aktionæren.