Analyser

Fra Ray-Ban til Chanel: En solbrillehistorie

Billede
Billede

Af
Peter Smed

Cand.polit. og investeringsrådgiver hos Solvent Invest

Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktietips hver uge.

EssilorLuxottica designer og fremstiller linser, stel og solbriller, der sælges globalt både direkte i egne butikker og gennem eksterne distributører. Virksomheden beskæftiger på verdensplan 190.000 medarbejdere og driver mere end 17.000 butikker. Den nuværende form blev en realitet i 2018, da franske Essilor fusionerede med italienske Luxottica.

Koncernen ejer mærker som RayBan og Oakley og producerer samtidig på licens for en lang række andre mærker. Blandt de  mest kendte og markante er Prada, Dolce & Gabana og Chanel. Man skal nærmest gøre sig umage for at købe et par mærkevaresolbriller, der ikke har med EssilorLuxottica at gøre.

Virksomheden arbejder i krydsfeltet mellem sundhed og luksusbrands. Det gør den robust overfor konjunkturudsving, og på trods af størrelsen leveres fortsat solid fremgang, og i 2022 steg omsætningen med 14 procent til 24,5 milliarder euro, mens bundlinjen steg 23 procent til 2,8 milliarder euro.

Aktien handles til en P/E på 29 for 2023, hvilket trods den robuste forretningsmodel stiller krav om fortsat høj vækst.

Børskode
EL

ISIN
FR0000121667

www.
essilorluxottica.com

Anbefaling
Afvent Køb

Ansvarsfraskrivelse: Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalinger i Aktionæren.