En overset grøn vinder
Denne artikel blev bragt i Aktionæren 2/2020.
To af tidens største udfordringer er urbaniseringen og miljøet. I 2050 vil 70 procent af klodens til den tid 10 milliarder mennesker bo i storbyer. Det stiller enorme krav til planlægning og forureningsbekæmpelse i storbyerne. Det er derfor vigtigt, at boliger bygges energivenligt – uanset om problemet er varme eller kulde.
Brandsikring er også vigtig, og udfordringen vokser jo tættere man lever i byerne. Politisk er der stor velvilje til at kæmpe mod klimaforandringer, men ikke til at standse den urbanisering, som øger miljøbelastningen.
Vindmøller og solpaneler får meget opmærksomhed, men en mindst lige så stor miljøeffekt ligger i reduktion af energiforbruget i bygninger. Og her står Rockwool med en spændende ”grøn” profil, som investorerne endnu ikke har fået øjnene op for.
Rockwool har miljørigtige produkter
Byer står for 70 procent af verdens energiforbrug. Derfor kan man opnå en markant CO2-reduktion ved at gøre huse mere energieffektive. Det er indlysende ved nybyggeri, men også ved renovering af eksisterende huse. Behovet er stort mange år frem. Rockwool-produkterne har både en isolerende og brandhæmmende evne.
Produktet Rockfon kan sikre lydtæthed og bedre akustik, mens Rockpanel har disse egenskaber indbygget i plader til facadebeklædning. Lapinus Rockflow produkter kan absorbere vand svarende til 95 procent af sin egen volumen. Det kan benyttes i tætbebyggede områder som buffer ved kraftige regnskyl med risiko for oversvømmelser og overfyldte kloakker.
Bagsiden af medaljen er, at Rockwool selv har et højt energiforbrug i sin produktion. Det er ledelsen bevidst om, og regnskabet er fyldt med eksempler på, hvad man internt gør for at forbedre sin grønne profil. Bestående og nye fabrikker indrettes med henblik på at reducere vand- og varmeforbrug.
Vand kan genanvendes, og det samme gælder stenuld. For produkter fremstillet i 2019 vurderer Rockwool, at energibesparelsen ved brug af stenuldsisolering er op til 100 gange større end energiforbruget i produktionen – og det kan blive endnu bedre. Et pilotprojekt med henblik reduktion af både vand- og energiforbrug er allerede i gang.
Lav vækst i 2019 og 2020
Overalt i samfundet søger man bæredygtige løsninger og Rockwool har de rigtige produkter, så det kan undre, at væksten er så lav. Omsætningsvæksten lå i 2019 på kun 2,2 procent og for 2020 estimeres lav, encifret procentuel vækst. Til gengæld ligger indtjeningen på et flot niveau med en forventet overskudsgrad på 12 procent i år.
Kernemarkedet i Vesteuropa går godt. USA er blevet udbygget med flere fabrikker, og her skal salget nu have et boost. Asien rummer et enormt potentiale, men den politiske opbakning til miljø og energibesparelser er endnu ikke slået igennem. I Kina er reglerne om brandsikkerhed utilstrækkelige. Regler for isolering af bygninger mod kulde/varme er heller ikke på plads, og det er forudsætningen for salg, men det skal nok komme. Indsatsen for vækst er rettet mod USA, og derefter bliver det Asiens tur.
Guidance for 2020 er så forsigtig, at jeg forventer en opjustering i årets løb. Udbyttet hæves til 32 kroner per aktie og der vil blive opkøbt egne aktier for 600 millioner kroner.
A-aktien koster 1.520 og B-aktien 1.710. For en mindre privatinvestor betyder den lavere omsætning i A-aktien intet, jeg satser langsigtet og har derfor selv købt A-aktien.