Analyser
Positive overraskelser forude for vækstaktien Matas
Billede
Matas leverede et overraskende godt 1. kvartal. Samtidig fremlagde man strategiplanen for de næste fem år, hvor der anes konturerne af en flerårig vækstcase. En ny 5 procent-aktionær har meldt sig på banen og bekræfter potentialet i Matas’ kombination af online og butik.
Matas’ 1. kvartalsregnskab indeholdt nogle nedslagspunkter, som er kendetegnende for investeringscasen i Matas.
Først og fremmest sås en solid omsætningsfremgang på 7,9 procent, hvoraf de 5,9 procent er ”like-for-like” (dvs. butikker der også var åbne i sammenligningskvartalet sidste regnskabsår), hvilket vi tillader os at karakterisere som organisk vækst.
En vis ”genåbningsfeber” hos danskerne ovenpå 2. nedlukning og især den dyre kosmetik drev fremgangen. Det var også bemærkelsesværdigt, at fremgangen fra samme kvartal sidste år kunne fastholdes – et kvartal hvor Matas’ onlineforretning for alvor tog fart i forbindelse med 1. nedlukning og steg med hele 152 procent.