11. september 2015 kl. 00.00
KULTUR: Når vi nu taler om Kina
Kina er aktuelt på alle investorers læber på grund af landets gedigne aktienedtur. Bogen "Danske successer i Kina" viser dog med al tydelighed, at Kina også har været en succeshistorie for virksomheder og investorer.
Af Louise Lendal Solhøj, journalist i Dansk Aktionærforening
Denne side stammer fra vores gamle hjemmeside og kan derfor se lidt underlig ud, mangle billeder etc. Hvis du støder på noget, som gør det svært at læse indholdet, så skriv gerne til webmaster@shareholders.dk

Aktienedture og devalueringen af den kinesiske valuta sammenflettet med en slipstrøm af paniske og ikke-paniske røster har præget mediebilledet - både lokalt og internationalt - de seneste par uger. Herhjemme har forskellige aktører fra den finansielle sektor stået parat til at kommentere udviklingen fra øjeblik til øjeblik - eksempelvis i seneste nummer af Aktionæren (nummer 7), hvor stoisk ro og tro på at det nok skulle gå stod over for en kilden i maven.

Der er da også rigeligt med danske interesser i Kina. Mange større danske virksomheder er heftigt eksponeret mod det kinesiske marked og har sågar slået sig ned på dette. Og det er de virksomheder, journalist Hugo Gaarden retter fokus på i bogen "Danske succeser i Kina - vinderstrategier på verdens største marked".

Trods devaluering og aktiekrise kan Kina med rette kaldes et af verdens hurtigst voksende markeder. Og det har flere af de største danske virksomheder været gode til at tage bestik af - heriblandt Mærsk, Novo Nordisk, Grundfos, Danfoss og Bestseller.

I bogen belyser Hugo Gaarden, hvilke forretningsmodeller selskaberne har valgt at bruge, og hvilke strategiske overvejelser og prioriteringer de har gjort sig i forbindelse med deres indtog på det gigantiske kinesiske marked.

Politisk kontakt er vigtig
Kontakten med landets kommunistiske og også temmelig bureaukratiske styre er yderst vigtig for, at de danske virksomheder kan blive en succes i Kina. Det har man blandt andet taget konsekvensen af i Novo Nordisk.

I Kina - som i andre lande - er det de offentlige myndigheder, der godkender virksomhedernes produkter. Derfor har Novo Nordisk etableret en afdeling for regeringskontakter og relationer til det offentlige. Og der bruges meget tid på at vedligeholde den politiske kontakt, fortæller Christian Kanstrup, direktør for Novo Nordisk i Kina til Hugo Gaarden.

Og det er lønner sig. Novo Nordisk sad per 2014 på 60 procent af det kinesiske insulinmarked.

Satser på euro-kinesisk driftsmodel
Et andet fællestræk, flere af virksomhederne fremhæver som medvirkende til deres succes i Kina, er inddragelsen af kineserne selv.

Bestseller, der i dag er Kinas største modekæde, benytter sig af en driftsmodel, hvor designerne og designet er europæisk - det er nemlig noget, der i hastig fart vinder frem blandt især de unge kinesere. Men den daglige drift af de mere end 400 butikker i Kina står kinesiske ansatte selv for.

Udgangspunktet er, at designerne skal have den efterspurgte europæiske stil under huden, mens lederne af salget skal have den kinesiske kultur under huden.

Hvis du er interesseret i at få del i nogen af de største danske virksomheders både positive og negative erfaringer med at etablere sig og agere på det kinesiske marked, er bogen absolut læseværdig.



Hugo Gaardens "Danske succeser i Kina - vinderstrategier på verdens største marked" (329 sider) er udgivet fra Gyldendal Business og koster 300 kroner. Bogen kan købes på forlagets hjemmeside her >>

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer