18. maj 2012 kl. 00.00
Facebook: Fremtidens aktie eller en dyr boble?
I dag er Facebook-dag. Ingen tvivl om det. Børsnoteringen af verdens største sociale netværk med over 900 millioner brugere er nu en realitet, og du kan erhverve dig et stykke af Facebook for 38 dollar aktien. Både indenlands og udlands spores der dog skepsis overfor, om disse 38 dollars nu også er givet godt ud.
Af Kim Birkkjær Lund
Denne side stammer fra vores gamle hjemmeside og kan derfor se lidt underlig ud, mangle billeder etc. Hvis du støder på noget, som gør det svært at læse indholdet, så skriv gerne til webmaster@shareholders.dk


Læs også:
Facebook-børsnotering; minder om Dotcom-rusen


Facebook-aktien er som udgangspunkt ikke billig. Prisen på 38 dollar eller 221 kroner svarer til en samlet værdi af selskabet på cirka 600 milliarder kroner. Det giver en pris omkring 100 kroner for én krones overskud i selskabet - eller cirka fire gange prisen for én andel i Novo Nordisks overskud, som er et af Danmarks dyrest prissatte selskaber.

Man skal med andre ord tro rigtig meget på forsat vækst for Facebook, hvis man skal købe aktien til den pris. Mange har da også advaret mod at købe Facebook-aktier.

"Det virker, som en reminiscens af værdifastsættelsen af aktie tilbage i Internet 1.0-dagene (før dotcom-krisen i 2001)," sagde Karsten Weide, Vice President for Media & Entertainment hos IDC (International Data Corporation), til Washington Post tidligere i år.

Herhjemme har chefrådgiver i Nordea Michael Borre kaldt aktien for et væddemål. Prisen på 38 dollar kræver, at Facebook er i stand til at tjene flere penge på de mange brugere, og det mener han ikke bliver nemt.

Han peger blandt andet på, at konkurrence fra eksempelvis Googles nye sociale netværk Google+ kan gøre det svært for Facebook at øge indtjeningen. Hvis brugerne på Facebook ikke bryder sig om nye tiltag for at øge indtjeningen, er der andre netværk til rådighed.

Børsintroduktioner er hasardspil
At det ikke altid er lykken at købe nynoterede aktier i selskaber med store vækstforventninger, kan mange Pandora-investorer skrive under på. Og faktisk er fald i værdien på nynoterede aktier ikke undtagelsen, men snarere reglen.

Nigel Barradale, adjunkt på CBS, fortæller i næste udgave af Aktionæren, at nyintroducerede selskaber i gennemsnit klarer sig 20 procent dårligere end markedet de første tre år. Også Mark Matson, CEO for Matson Money, fraråder alle almindelige investorer at holde sig langt væk fra børsintroduktioner, som han opfatter som hasardspil.

"Det kan godt være, at Facebook er et fantastisk firma, men det betyder ikke, at aktien ikke vil skuffe," siger Mark Matson til Washington Post.



5 grunde til ikke at investere

Også den engelske avis The Guardian er skeptisk overfor aktien - og har i dagens anledning samlet fem grunde til, at du som investor skal holde fingrene væk. Her bringer vi de fem grunde til ikke at investere - i forkortet form:

1. De kloge sælger ud af deres aktier
Mange af Facebooks første investorer har sat deres aktier til salg. Og her snakker vi investorer blandt de mest succesfulde i Silicon Valley. Af eksempler nævnes Peter Thiel, der sælger mere end 16 millioner aktier, investeringsbanken Goldman Sachs, der har sat 28,7 millioner aktier til salg, og hedgefonden Tiger Global, der sælger 23,4 millioner aktier. Alle tre har besluttet sig for at sælge mere, end de oprindeligt havde planlagt, efter dagens udmelding om aktieprisen på 38 dollar.

2. Annoncøren Generel Motors trækker stikket
General Motors har droppet at annoncere på Facebook, da de ikke har kunnet se effekten af det. Det må betegnes som rigtigt dårlige nyheder for Facebook, da deres forretningsmodel – og aktiens høje pris - er hængt meget op på at tjene penge på annoncering.

3. Prisen er ikke rigtig
Med vurderingen på over 600 milliarder kroner, ligger price/earnings på omkring 100. Selskabet skal altså vokse rigtigt meget, før det bliver en god investering. Til sammenligning er Googles price/earnings 19.
Facebook havde en omsætning på 3,6 milliarder dollar sidste år, hvilket bestemt er imponerende. Men som Sam Hamadeh, administrerende direktør for analyseselskabet PrivCo, beregner, skal Facebook tage en fjerdedel af alle online-annoncer i hele verden for at retfærdiggøre sin nuværende pris.

4. Mobil-dilemma
Facebook italesætter selv deres største udfordring i børsprospektet: Ud af Facebooks 845 månedlige brugere i december, var 425 millioner på mobile enheder, og dem er der ingen penge tjent på. Facebooks applikationer levner nemlig ikke plads til annoncer.
"Lige nu genererer vi ikke nogen nævneværdig indtægt på brugen af Facebook på mobile enheder, og vores evne til at gøre det succesfuld er ikke bevist," skriver de i børsprospekt.

5. Ledelsen
Stifteren Mark Zuckerberg har hele vejen igennem gjort, som han ville. Fremover vil han stadig have 65 procent af aktierne i Facebook, men det er urealistisk at tro, at alting kan fortsætte på samme måde som før. Som tidligere set med Google og Amazon, så bliver Wall Street-investorerne hurtigt trætte af iværksættere, der ikke kan levere solide resultater kvartal efter kvartal.

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer