23. marts 2012 kl. 00.00
DiBa Bank taber stort i sag om skandaleobligationer
Alle undskyldninger og bortforklaringer fra DiBa Bank blev fejet af bordet, da Østre Landsret i dag gav kunde erstatning for bankens dårlige investeringer.
Af Kim Birkkjær Lund
Denne side stammer fra vores gamle hjemmeside og kan derfor se lidt underlig ud, mangle billeder etc. Hvis du støder på noget, som gør det svært at læse indholdet, så skriv gerne til webmaster@shareholders.dk


Læs også:
Forbrugerombudsmanden stævner DiBa Bank i 22 sager
Bank nægter at rette sig efter ankenævn
Flere kunder får medhold i sager om dårlig rådgivning


DiBa Bank skal betale erstatning til en kvindelig kunde, som banken havde udstyret med Scandinotes- og Kalvebod-obligationer i en formuepleje-ordning til trods forkundens ønske om lav risiko. Det besluttede Østre Landsret i dag i en principiel afgørelse. Obligationerne er såkaldte strukturerede obligationer med en betydelig højere risiko end de stats- og realkreditobligationer, som de fleste danskere forbinder med begrebet "obligationer".

Afgørelsen er den første af de 22 sager, som forbrugerombudsmand Henrik Øe (foto) har anlagt mod DiBa Bank. Alle sagerne handler om kunder, der har haft formueplejeaftaler med banken. Kunderne har alle fået medhold i Pengeinstitutankenævnet, men Diba Bank vil ikke efterleve ankenævnets afgørelser om erstatninger.

DiBa Bank har tidligere indvilliget i at give en række kunder erstatning. Det har alle været kunder, hvor banken rådgivere har solgt obligationerne som enkelt-investeringer til kunderne. Bankens argument for ikke at give formueplejekunderne erstatning har været, at man ikke kan pille enkelte investeringer ud af en formueplejeordning og søge erstatning for dem. Det argument har Østre Landsret i dag underkendt.

"Det nye og spændende i dagens afgørelse er, at det er en kunde med en formueplejeaftale. Nu har vi rettens ord for, at overskrider man en bemyndigelse om lav risiko, så må banken leve med, at kunden piller det ud, der overskrider bemyndigelsen, og som har givet tab," siger Henrik Øe, forbrugerombudsmand.

Forbrugerombudsmanden vil kontakte DiBa Bank i håb om, at banken nu vil udbetale erstatning i de i alt 22 sager, han har anlagt.

"Det er for manges vedkommende folk, der er oppe i årene, og som har brug for hurtige afgørelser," siger Henrik Øe.

Umiddelbart virker det ikke som et hensyn, DiBa Bank har tænkt sig at tage. Ifølge Børsen Finans er DiBa Bank gået i tænkeboks.

"Vi vil nu bruge den kommende tid på grundigt at vurdere dommens præmisser i samråd med vores eksterne juridiske rådgivere og herefter beslutte, om vi ønsker at få prøvet sagen ved Højesteret," siger Petter Blondeau, direktør i DiBa Bank, til Børsen.

Kvinden har fået fuldt medhold af Østre Landsret. Det betyder, at DiBa Bank  skal tilbagebetale kvinden 89.000 kroner i erstatning, samt tilbagekøbe obligationerne. Det giver kvinden en udbetaling på cirka 400.000 kroner. Samtidig skal DiBa Bank betale 125.000 kroner i sagsomkostninger.


Læs også:
Forbrugerombudsmanden stævner DiBa Bank i 22 sager
Bank nægter at rette sig efter ankenævn
Flere kunder får medhold i sager om dårlig rådgivning


11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer