28. oktober 2011 kl. 00.00
Forbrugerombudsmand vil slås med Jyske Bank i Højesteret
Jyske Bank har besluttet at anke landsrettens afgørelse i sag om dårlig rådgivning til Højesteret. Forbrugerombudsmanden overvejer at intervenere i ankesagen, skriver FinansWatch.
Af Kim Birkkjær Lund
Denne side stammer fra vores gamle hjemmeside og kan derfor se lidt underlig ud, mangle billeder etc. Hvis du støder på noget, som gør det svært at læse indholdet, så skriv gerne til webmaster@shareholders.dk
Da Østre Landsret for to uger siden besluttede, at Jyske Bank havde rådgivet en kunde så dårligt, at banken skulle tilbagebetale kunden et tab på 800.000 kroner, fandt juridisk direktør Per Stig Hansen i Jyske Bank ikke sagen principiel. Det var han ret alene om. Dansk Aktionærforenings direktør, Charlotte Lindholm, var ikke i tvivl om at afgørelsen var principiel, og Forbrugerombudsmand Henrik Øe var enig.
 
Nu har Jyske Bank tilsyneladende skiftet mening. Banken har besluttet at anke afgørelsen til Højesteret, hvilket netop kræver, at sagen er principiel.
 
Ingen forklaring
Web-mediet FinansWatch har spurgt Per Stig Hansen om, hvorfor banken nu er vendt på en tallerken, og om banken ønsker at udsætte de øvrige sager, der venter på at blive afgjort af landsretten.
 
"Det ved jeg ikke endnu. Det er en del af processen, du kommer ind på der. Den slags forelægger vi for retten, når man dertil. Hvad vi ønsker og vil gøre gældende, vil vi fortælle retten, og så må vi se, om det overhovedet egner sig til at blive diskuteret i pressen," siger Per Stig Hansen, der ikke vil uddybe , hvad der har fået banken til at beslutte at anke sagen.
 
Forbrugerombudsmand vil høres
Forbrugerombudsmand Henrik Øe vil nu sikre sig, at Højesteret ikke træffer en afgørelse uden at have hørt hans synspunkter. Henrik Øe forbereder ni sager mod Jyske Bank for dårlig rådgivning om samme produkt som det, Jyske Bank tabte sagen om i Østre Landsret. Forbrugerombudsmanden vil derfor bede landsretten om at fremskynde de ni sager mod Jyske Bank. Hvis ikke det kan lade sig gøre, vil Forbrugerombudsmanden intervenere i sagen ved Højesteret.
 
"Hvordan det skal ske, må vi så se på. Men det vedrører så mange forbrugere, at det er afgørende, at Højesteret kender vores synspunkter," siger Henrik Øe til FinansWatch.
 
For 800 millioner kroner dårlig rådgivning
Det er ikke kun Forbrugerombudsmanden, der forbereder erstatningssager mod Jyske Bank. Advokatfirmaet Lett er også i færd med at stævne banken på vegne af en gruppe kunder. Retssagerne kommer efter, at Jyske Bank har nægtet at efterleve Pengeinstitutankenævnets afgørelser. I 40 ud af 45 sager fik kunderne helt eller delvis medhold i at Jyske Bank ikke havde rådgivet ordenligt om produktet "Jyske Invest Hedge Markedsneutral - Obligationer". Jyske Banks kunder tabte 800 mio. kroner på produktet.

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer