05. august 2011 kl. 00.00
Skjulte gebyrer på investeringsbeviser forgylder bankerne
Investeringsforeningerne betaler markedsføringsprovision til bankerne for at rådgive om foreningernes produkter. Det løb sidste år op i 2,4 milliarder kroner. Analysefirmaet Morningstar har regnet på, hvor meget rådgivning du burde kunne få for pengene.
Af Kim Birkkjær Lund
Denne side stammer fra vores gamle hjemmeside og kan derfor se lidt underlig ud, mangle billeder etc. Hvis du støder på noget, som gør det svært at læse indholdet, så skriv gerne til webmaster@shareholders.dk
 

 
Hvis investeringsforeninger vil sælge deres investeringsbeviser, kræver det, at de betaler markedsføringsprovisioner til bankerne.
 
Det er LD Invest et godt eksempel på: Foreningens fonde klarede sig pænt og havde lave omkostninger. En lækkerbisken for den omkostningsbeviste investor. Men salget gik ikke godt, så i december 2009 overgav LD Invest sig og indførte markedsføringsprovisioner til bankerne. Omkostningerne gik op, men det gjorde salget også.
 
Analysefirmaet Morningstar har analyseret omkostningerne i investeringsforeningerne og regnet på markedsføringsprovisionerne. Det er der kommet en række underholdende, men også foruroligende tal ud af.
 
Der er 820.000 danskere, der ejer investeringsbeviser. De betaler i snit 6.000 kroner årligt per investeret million i markedsføringsprovisioner til bankerne. En samlet regning på 2,4 milliarder kroner.
 
Det betyder, at der er betalt for rundt regnet otte millioner timers rådgivning, eller små 10 timers rådgivning til hver eneste ejer af et investeringsbevis. Hvert år. Og der er fuldstændig ligegyldigt, om du modtager rådgivning eller ej. Betalingen ligger fast. Markedsføringsprovisionerne udgør halvdelen af administrationsomkostningerne i langt de fleste investeringsforeninger.
 
Om der er tale om rådgivning, når du taler med din bank om investeringsbeviser, er der delte meninger om. Professor i økonomi på Aarhus Universitet Tom Engsted har til Berlingske.dk udtalt, at bankerne ikke udfører rådgivning, men salg, idet bankerne altid råder kunderne til deres egne produkter.
 

 
 
 
 

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer