06. maj 2010 kl. 00.00
Beskyldninger om urent trav fyger omkring Saxo Bank
Saxo Bank er kommet i Finanstilsynets søgelys efter beskyldninger om urent trav fra tidligere ansatte og utilfredse investeringskunder. En undersøgelse skal afdække forholdene.
Af Jens Møller Nielsen
Denne side stammer fra vores gamle hjemmeside og kan derfor se lidt underlig ud, mangle billeder etc. Hvis du støder på noget, som gør det svært at læse indholdet, så skriv gerne til webmaster@shareholders.dk
Saxo Bank er i de seneste uger kommer under voldsom beskydning fra især tidligere kunder, der har tabt store beløb på at investere gennem banken. Kritikerne angriber primært bankens platform for valutahandel, som ifølge en anonym, tidligere leder i banken er én stor pengemaskine for Saxo Bank:
 
"Kom der en kunde med 100.000 dollar, så var det det samme, som at det var mine penge. Kunden kunne glemme alt om at komme fra investeringen med et overskud. Var det en ganske almindelig investor uden særlig viden eller interesse, så var pengene reelt væk i samme sekund, som de var sat ind på Saxos konti," siger den anonyme medarbejder ifølge Berlingske Tidende.
 
Den tidligere leder i banken fortæller, at pengene ædes op af gearede investeringer og fees til banken - eneste vinder er Saxo Bank, der tjener store penge uanset om markedet går op eller ned.
 
Utilfredse kunder har tabt formuer
Stormen om Saxo Bank blev indledt af det portugisiske finanshus Fortune, der har anmeldt Saxo Bank til Finanstilsynet og varsler en erstatningssag på 75 mio. kr. mod banken. Fortune mener, at Saxo Bank systematisk har benyttet forkerte aktiekurser i forbindelse med afregning af såkaldte CFD'ere - også kaldet kursskæring.
 
Siden er kredsen af kritikere vokset med blandt andre en sønderjysk forretningsmand, der mener, at han mistede 9,6 millioner kroner, fordi han i over 24 timer mistede adgangen til at pleje sine spekulative valuta-investeringer, og den århusianske investor Torben Jensen, der mener, at han har været udsat for vilkårlige og pludselige ændringer i sine vilkår som investeringskunde.
 
"Jeg var godt klar over, at der var en risiko forbundet med det her, men jeg sidder med en fornemmelse af at have været med i et strøg-spil, som jeg ingen chancer har haft for at vinde i," siger en fjerde utilfreds kunde, direktør Thomas Bülow til Børsen. Han har tabt et sekscifret beløb på valutaspekulation hos Saxo Bank.
 
Omfattende registrering
Ifølge Børsen, som har talt med en række anonyme, tidligere medarbejdere i banken, gemmer der sig en omfattende elektronisk registrering af kunderne bag Saxo Banks succes med at tjene milliarder på kundernes valutaspekulation. Angiveligt registrerer Saxo Bank ned i mindste detalje kundernes adfærd og kan på den måde opnå en viden, der gør det muligt at stille individuelle valutakurser til den enkelte kunde og derved opnå maksimal fortjeneste på kundernes spekulation i valuta.
 
Banken påpeger på sin side, at den er forpligtet til at registrere alle handler, men afviser, at registreringerne skulle blive brugt til at give forskellige priser til forskellige kunder.
 
Finanstilsynet kulegraver banken 
Efter den meget polemik om Saxo Bank er Finanstilsynet nu gået i gang med en større undersøgelse af forholdene i banken.
 
"Det er klart, at med den megen fokus, der har været på Saxo Bank, så føler vi behov for at få undersøgt en række forhold nærmere. Det er en bredere undersøgelse," siger direktør i Finanstilsynet Ulrik Nødgaard til Børsen
 
Flere tabere end vindere
Den ene af ejerne af banken er uforstående over for kritikken: "Jeg håber, at folk, der evner at sætte sig ind i, hvordan vores online-handelsplatform fungerer, også evner at investere. Men der er altid en risiko forbundet med at investere, og både vi og kunderne har lært at leve med, at nogle af dem taber penge. Men vi kan ikke gå rundt i verden og tro på, at vi kun kan have kunder, der tjener penge. Valutahandel er et nulsumsmarked. Der er én, der skal købe, og én, der skal sælge. Og de kan pr. de­fi­ni­tion ikke begge to vinde. Sådan har vi valgt at køre vores forretning," siger direktør Kim Fournais, Saxo Bank, til Berlingske Tidende.
 
Efter de mange kritiske artikler i især Berlingske Tidende og Børsen har Saxo Bank oplyst, at 32 pct. af bankens kunder i 2009 tjente på deres onlinehandel med valuta, aktier, futures og CFD'er. Banken oplyser imidlertid ikke specifikke tal for valutahandel, og da aktierne steg markant i 2009, trækker de det samlede billede i væsentlig positiv retning, selv om valuta fylder 75-80 pct. af onlinehandlen hos Saxo Bank.
 
"Vi kan slet ikke genkende det billede, som er blevet vist de sidste dage. Vi ville aldrig have kunnet vokse så meget, som vi har gjort, hvis vore kunder havde lidt så alvorlige tab. Vi lægger ikke skjul på, at det er særdeles risikofyldt at spekulere i valuta. Vore opgørelser viser, at 48 pct. af vore kunder i 2009 tabte på deres onlinehandler, men det ændrer ikke på, at mange tjener gode penge på at spekulere,« siger Kim Fournais til Berlingske Tidende.

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer