25. oktober 2019 kl. 09.06
Lyt til investorernes stemme
Vil du også komme til at savne Millionærklubben? Og håber du på, at programmet kan fortsætte på den ene eller anden måde? Fra Aktionærforeningens side arbejder vi på at det sker. Vi har i dagens udgave af Børsen en kommentar, der kritiserer beslutningen om at lukke Radio24syv og de mange gode programmer, der er skabt her. Vi arbejder samtidig bag ved linjerne på at støtte alle gode initiativer, der kan sikre investorradioens fremtid.
Af Mikael Bak, direktør i Dansk Aktionærforening

Med lukningen af Radio24syv har de danske politikere og embedsmænd sovet i timen. Man har tilsyneladende overset, at Radio24syv ikke bare har været en vellykket provokerende stemme i en ellers ofte kønsløs radiodebat, men samtidig også har udviklet mange nye informative radioformater, som har en vigtig betydning for forskellige samfundsgrupper.

Det gælder ikke mindst for et af de mest populære programmer, Millionærklubben, som gennem snart 8 år har været en fantastisk inspirationskilde og drivkraft for den private investorkultur. Med skarphed og humor har holdet bag programmet formået at lave oplysende og interessant radio, der har forenet alle typer investorer, lige fra nybegynderen til aktieanalytikeren.

Det er en gåde, hvordan det er lykkedes for politikere på begge sider af fløjene, at lave et så eklatant mediepolitisk selvmål, som at afvikle Danmarks succesfulde uafhængige taleradio. De ansvarlige politikere og embedsfolk har enten været usædvanligt fintfølende, eller tonedøve overfor radioens resultater og folkelige popularitet. Var det sket i en børsnoteret virksomhed, havde det fået alvorlige konsekvenser.

Vi taler på vegne af mange private investorer, når vi fra Dansk Aktionærforening sender et opråb til politikerne: Glem ikke de almindelige danskeres behov alsidig radio, og husk at public service også gavner, når det handler om at uddanne og inspirere nye samfundsborgere til at investere deres penge. Investeringer har et bredt samfundsmæssigt perspektiv, og det favner alle samfundsklasser og alle typer af virksomheder. Vi skal kæmpe for bredden, inddrage gode private kræfter og turde udfordre det bestående. Præcis som Radio24syv og Millionærklubben har gjort det.

Debatindlægget blev bragt i Dagbladet Børsen 25. oktober 2019.

Hvordan skal
fremtidens DAF se ud?

Vil du have indflydelse på Dansk Aktionærforenings arbejde? Har du gode ideer til nye aktiviteter i foreningen? Vil du også gerne være med til at bestemme, hvem der skal sidde i bestyrelsen?

Repræsentantskabet er foreningens højeste myndighed, der er snart valg og du kan stille op nu.

Stil op her inden den 15. november