Unge Aktionærer på Ungdommens Folkemøde - se billederne her

Unge Aktionærer deltog på Ungdommens Folkemøde d. 4. og 5. september i Valbyparken. Her var samlet 30.000 unge fra hele landet til lærerige debatter, quiz og andre indslag. Målet var at få unge til at engagere sig i den demokratiske debat. Og det lykkedes til fulde.

Hvad er en ETF? Hvad er det særlige ved en aktiesparekonto? Hvad betyder det at shorte en aktie og, hvorfor har flyselskaber en interesse i, hvordan det går med fedme-medicin? Det var blot nogle af de spørgsmål, de unge blev mødt med, da Unge Aktionærer samlede masser af unge på deres stand på Folkemødet.

Der blev stillet bunkevis af spørgsmål, diskuteret, grinet og quizzet en masse. Og aktiespillet, hvor de unge fik hver 10.000 fiktive kroner og blev udfordret på, hvordan de ville forholde sig til verdensbegivenheder som investorer, tiltrak stor opmærksomhed. Aktiespillet blev spillet over 500 gange i løbet af de to dage, og der blev kæmpet bravt om at få så meget som muligt ud af de 10.000 kr. Flere af de unge endte med et resultat på mellem 125.000 og 150.000 kr., og de unge vendte tilbage til standen mange gange for at se, om deres rekord var slået.

Derudover deltog omkring 100 unge i en "budgetplanlægningsaktivitet", der gav de deltagende et rigtigt godt indblik i helt almindelig privatøkonomi. Begge dage blev de mere alvorstunge emner afsluttet med en musikquiz med sange om penge, økonomi og frihed.

For Unge Aktionærers formand, Josias Fagerland, blev det også til en optræden på Folkemødets Ølkasse. En gigantisk ølkasse, hvor man havde mulighed for at tale til og for et meget stort publikum. I talen lagde Josias vægt på en meget væsentlig ting for de Unge Aktionærer, nemlig at få sat fokus på en form for lighed, som der i dagligdagen tales alt for lidt om: Økonomisk lighed. Ikke at folk skal have lige mange midler, men at alle skal have samme udgangspunkt for at kunne træffe økonomiske beslutninger. Det er her begrebet ”Finansiel dannelse” kommer ind i billedet, påpegede Josias: I Danmark bryster vi os meget af lighed, men økonomisk forståelse er et område, hvor der desværre ikke er lighed. Han understregede, at det ikke handler om, at alle skal have et mål om at blive rige eller tjene flest mulige penge. Det handler om frihed. Frihed til at sige fra og frihed til at indfri sine drømme.

Se fotos fra dagen herunder:

Ungdommens Folkemøde 2024

De Unge Aktionærer oplever igennem deres arbejde stor forskel på unge på tværs af landet. På Frederiksberg sparer man – lidt karikeret - op til et Rolex, i Aalborg et hus og i Rødovre er det at have økonomisk overskud til at hænge ud med vennerne en opsparing i sig selv.

Det er helt afgørende, at unge får en god introduktion til økonomi. Derfor satser Unge Aktionærer på ”Ung Privatøkonomi”. Et projekt, hvor de tager rundt på landets gymnasier og lærer de unge om helt basal økonomi. Hvorfor er det ikke allerede en del af pensum i dag? Hvorfor skal man lære om kongerækken eller madlavning, men ikke vide noget om, hvordan man skal begå sig med sin egen økonomi? Det handler ikke om at tage ansvaret fra forældrene, men at vi som samfund bør tage samtalen op. Josias afsluttede sin tale med at konstatere, at vi har bygget et samfund op, hvor økonomi er en grundsten, og derfor skal vi også sikre dannelse på dette område.

Unge Aktionærer blev en central stemme på årets folkemøde, og vi ser med ildhu frem til Ungdommens Folkemøde i 2025.