Psykologiske fejl alle (de andre) investorer laver
Forestil dig at du har tabt 30 procent på en aktie. Har du nemt ved at sælge den? Formentlig ikke. Men hvis du nu ved en fejl kom til at sælge den alligevel, ville du så købe den igen? Formentlig heller ikke!
Sådan svarer de fleste i hvert fald. Men svarene er selvmodsigende og skyldes såkaldt tabsaversion, der første gang blev konstateret af Nobelpris-vinderne Daniel Kahneman og Amos Tversky. Det er blot ét af mange eksempler på, hvordan investorer påvirkes følelsesmæssigt af tab og gevinst.
Du mener selvfølgelig – ligesom jeg – at du er mindre påvirkelig, mere rationel og mindre forudindtaget end den gennemsnitlige investor. Imidlertid er din og min opfattelse formentlig blot et udslag af en anden tendens – nemlig at vi overvurderer os selv.
Vi tager gerne æren selv
En af de almindeligste måder at overvurdere sig selv er, at give sig selv æren, hvis en investering går godt, men skyde skylden på udefrakommende årsager, hvis det går skidt.
Vi kan i det hele taget ikke lide at være hårde ved os selv. Derfor har vi svært ved at sælge med tab. Hvis vi gør det, er der nemlig sat to streger under, at investeringen var dårlig. Så længe vi ejer aktien, er der en mulighed for at vinde det tabte tilbage.
Vi tror også ofte, at vi vidste mere end vi reelt gjorde. Vi bilder os ind, at vi på forhånd havde regnet ud, at markedet skulle op eller ned. For i bagklogskabens ulideligt klare lys virker det åbenlyst, hvad der skete. Og det havde vi jo også regnet ud. Ikke sandt?
Vi tror, vi reagerer køligt
Vi har også svært ved at forestille os, hvordan vi vil reagere i fremtiden og under pres. Vi beslutter os eksempelvis for at vente med at købe, fordi vi tror, markedet skal falde mere. Hvis det så rent faktisk falder, formår vi imidlertid ikke at købe. Dels er vi nu rigtig skræmt, og dels har vi jo fået ret. Det bekræfter, hvad vi hidtil har gjort – nemlig at vente.
Vi elsker gode historier
Vores hjerne har meget svært ved at fastholde og vurdere mange fakta samtidig. Hjernen søger at finde et mønster, så vores omverden bliver velordnet og overskuelig. Og det er hjernen eminent til. Problemet er bare, at den ordner og sorterer ud fra ganske få input for at spare tid og ikke mindst energi. Derfor skal der kun ganske få fakta til, før vi laver en historie, som passer til fakta.
Men det er langt fra sikkert, at de efterfølgende fakta eller hovedparten af fakta passer til vores historie.
Vi søger bekræftelse på egne antagelser
Når vi så har ’skabt’ en historie, søger vi bekræftelse på, at den er sand. Vi sorterer i information, så den underbygger fortællingen. Hvis vi mener, markedet skal stige, foretrækker vi at læse artikler, der siger det samme.
Vi finder mønstre i tilfældigheder
Vores tendens til at søge orden i kaos gælder også, når vi søger at finde et mønster i kursbevægelser og andre tilfældigheder – både for enkeltaktier og markedet som helhed. Ofte synes vi, der er orden i ting, der reelt er tilfældige.
Ophavsmanden til begrebet ’Black Swan’, og bogen af samme navn, Nassim Nicholas Taleb, har skrevet en hel bog om fænomenet: ’Fooled by Randomness’.
Vi hader tab dobbelt så meget, som vi elsker gevinst
Er smerten ved at miste 100 kroner større end glæden ved at finde 100 kroner? Ja, smerten ved tab er klart større end glæden ved en tilsvarende gevinst. Det påvirker vores investeringer på aktiemarkedet, hvor vi jo har chancen for at vinde, men også risikoen for at tabe. Tabsaversion er også forklaringen på, at det er svært at sælge med tab.
Vi lokkes af store gevinster
Da vi hader at tabe, mere end vi elsker at vinde, så hjælper det på vores tendens til at investere, hvis den potentielle gevinst er meget stor i forhold til det potentielle tab, også selv om de reelle odds er ringe. Det udnyttes i spil som lotto, hvor det koster 50 kroner at købe en kupon, men den mulige gevinst er flere millioner kroner.
Det samme fænomen ses hos visse små, nye aktier. De opstiller en drøm om at blive den næste globale platform indenfor rengøring, mødefacilitering, hotelreservation eller noget helt fjerde. Lykkes det, er gevinsten høj i forhold til investeringen. Og det lokker, selv om chancen nok er mikroskopisk.
Vi påvirkes af andre
Vi er sociale flokdyr og påvirkes derfor af andre mennesker, og især af mennesker, der virker selvsikre eller overbevisende, og som vi måske tilmed ser op til. Det kan være succesrige iværksættere, veltalende investorer eller topchefen i et selskab, vi ejer aktier i.
Vi påvirkes også af, hvad flokken mener. Vi har et behov for at høre til og være enige, vi påvirkes af flokkens humør, ikke mindst stemningen på aktiemarkedet, og vi vil gerne passe ind i flokken.
Et godt tegn
At du nu har læst hertil, er faktisk et godt tegn. Undersøgelser viser nemlig, at de dårligste på et felt, også typisk er dem, der overvurderer sig selv mest. Så hvis du tilhørte gruppen af personer med meget høje tanker om sig selv, var det nok usandsynligt, at du havde læst hertil – for hvorfor pokker skulle du dog det?
Her er tankefælderne, du som investor bør undgå
Jeg sælger ikke, før den rammer 100 kroner igen!"
Forankringseffekten: Købskursen forankres og bliver udgangspunkt for vores opfattelse. Det samme kan ske, hvis nogen har sagt, at markedet skal stige eller falde til et bestemt niveau.
De fleste mener i øvrigt det samme som mig."
Falsk konsensus: Vi overvurderer, hvor mange der mener og gør det samme som os. For eksempel tror mange rygere, at der er flere rygere, end det reelt er tilfældet.
Jeg orker ikke at gå ind på depotet og se på mine aktier. De er sikkert faldet endnu mere ..."
Strudsereaktionen: Vi vælger – bevidst eller ubevidst – ikke at tænke på det, der piner os.
Jeg ramte den vinderaktie helt perfekt. Jeg er genial! Det hele blev desværre ødelagt af den her taberaktie. Men hvem kunne også vide, at ledelsen var totale amatører?"
Udfaldsoptionen: Hvis en investering går godt, tager vi selv æren, men går det skidt, skyder vi skylden på forhold uden for os selv.
Det var totalt naivt af markederne at ignorere corona. Enhver kunne jo sige sig selv, at det ville gå helt galt!"
Bagklogskab: Vi bilder os ind, at vi i virkeligheden godt vidste, hvad der ville ske.
Jeg køber op, når markedet rammer bunden."
James Bond-syndromet: Du overvurderer din evne til at være kølig og rationel, når situationen er allermest presset.
Han har startet en stor, succesrig virksomhed, så han er garanteret også en god investor."
Halo-effekten: Vi tror, at hvis nogen er meget succesrige på ét felt, så vil de også være det på et andre felter, for eksempel investering.
Jeg behøver ikke finde den næste Amazon. Jeg skal bare købe aktier, der er bedre end gennemsnittet."
Overdreven selvtillid: Et stort flertal af befolkningen mener, at de er bedre bilister, bedre til deres job og højere begavet end gennemsnittet. Logisk set er kun halvdelen af os bedre end gennemsnittet.
Det kan godt være at indtjeningen faldt, men reelt er det jo fordi, de investerer i fremtiden."
Selvforsvar: Vi tilpasser vores opfattelse, så den passer med den (til vores overraskelse) ændrede virkelighed.
Hvis aktien rammer kurs 186, så siger fibonacci-serien – i kombi med gappet, der skal lukkes, og Elliot-waves – at aktien skal falde 27 procent!"
Tilfældighedsfælden: Når ting er uoverskuelige eller kaotiske – som aktiemarkedet – har vi nemmere ved at tro på underliggende mønstre og mere eller mindre fantasifulde systemer.
Hun virker overbevisende, så jeg gør som hende!"
Overtalelseseffekten: Vores tiltro til en person er vigtigere for vores beslutning, end om argumenterne er gode.
Det er risikabelt, men potentialet er enormt."
Lotto-syndromet: En potentielt stor gevinst gør os mere tilbøjelige til at investere, selv om sandsynligheden for succes er meget lav. Det er det, som lotto - og visse små, ofte nye aktier på børsen – bygger på.
Hvis jeg sælger nu, stiger den garanteret som en raket."
Frygten for at gå glip af noget (fear of missing out): Det samme gør sig i høj grad gældende, når du køber en aktie, du har ventet på skulle falde tilbage, men som bliver ved med at stige.
Den er godt nok faldet 70 procent, men jeg tror, kapitalforhøjelsen vil vende udviklingen. Jeg holder fast."
Ejereffekten: Vi holder fast i dårlige investeringer, for hvis vi sælger med tab, må vi endegyldigt erkende, at det var en dårlig investering. Derfor opfinder vi grunde til at lade være.
Det var en fremragende artikel. Skribenten mener jo det samme som mig.”
Selektiv eksponering: Vi vælger kun at læse om eller høre på det, der bekræfter vores egen holdning.
På tv siger de, der er totalt panik i markedet. Jeg tror den her nedtur kan blive enorm, jeg tør ikke være med mere."
Stemningssmitte: Vi smittes af andre investorers stemning.
Kuglen er landet på rødt otte ud af de sidste ti gange. Jeg satser på rødt."
Gambler-fælden: Vi tror, at sandsynligheden for fremtidige begivenheder påvirkes af fortidige udfald.
Jeg forstod ikke lige, hvorfor han mener, at renten skal stige, men det lyder sandsynligt."
Sandsynlighedsfælden: Vi finder et argument stærkere, hvis udfaldet virker sandsynligt.
De er allesammen enige, så det er nok rigtigt."
Tilpasning: Vi er flokdyr og vil helst være enige med dem vi omgås – derfor tilpasser vi vores holdninger.
Regnskabet var godt nok dårligt, men jeg køber alligevel. Jeg har jo sagt til alle vennerne, at den var århundredets no-brainer."
Forpligtelseseffekten: Vi er mere tilbøjelige til at købe noget, hvis vi har sagt højt, at vi synes det er en god idé.
Jeg har brugt masser af tid på at forstå denne aktie. Jeg kan ikke droppe den nu."
Involveringsfælden (Sunk cost fallacy): Vi er tilbøjelige til at købe eller holde fast i en aktie, hvis vi har investeret meget tid i den.