06. august 2010 kl. 00.00
Hvordan skriver jeg en bankklage?
Mange investorer har tabt penge, og kan med fordel klage over deres bank. Den gode klage er formuleret klart, kronologisk og med passende dokumentation. Læs Dansk Aktionærforenings tips til det effektive klagebrev.
Af Lasse Soll Sunde
Denne side stammer fra vores gamle hjemmeside og kan derfor se lidt underlig ud, mangle billeder etc. Hvis du støder på noget, som gør det svært at læse indholdet, så skriv gerne til webmaster@shareholders.dk

Læs også:

 
Når private investorer kommer i klemme, og mener, at banken er ansvarlig, kan det virke uoverskueligt at klage. Men det behøver ikke at være så svært. I artiklen Sådan klager du over din bank kan du læse, hvor du kan henvende dig med din klage. Og her kan du læse Dansk Aktionærforenings tips til, hvordan en investor bør formulere sin klage, så den får den bedst mulige effekt.
 
Har du overhovedet en sag?
Vær først og fremmest forberedt på, at handel med aktier kan give tab. Et tab - hvor stort eller lille det måtte være - er ikke ensbetydende med, at en klage over din børsmægler eller din bank er berettiget. Det afgørende er, om banken har rådgivet dig tilstrækkeligt klart om risikoen ved investeringen. Handler du på egen hånd, for eksempel på nettet, vil det derfor være sværere at få medhold i en klage.
 
Dokumentation er afgørende
Det er også afgørende er, at du kan dokumentere, at rådgivningen har været mangelfuld. Banker er forpligtiget til at undersøge din risikovillighed ved hjælp af en spørgeskema. Reglerne er beskrevet i EU's såkaldte Mifid-direktiv, der sikrer, at forbrugerne bliver testet for, hvilken risikoprofil de har. Direktivet trådte i kraft d. 1. november 2007. Drejer din klage sig om forhold, der er ældre end den dato, gælder de tidligere god-skik-regler.
 
Under alle omstændigheder bør du bede om at få udleveret al dokumentation om din sag fra banken.
 
Syv tips til den effektive klage
1) Din klage bør være en grundig, men overskuelig beskrivelse af, hvad sagen drejer sig om. Beskriv det kronologisk og kortfattet.
 
2) Selv om klagen skal give et klart overblik, er det også vigtigt, at du husker vigtige og afgørende detaljer. Typisk falder der afgørelse ud fra en række af sagsforhold, og ikke en enkelt.
 
3) Vær helt ærlig og hold dig til fakta.
 
4) Beskriv ikke, hvad du føler, men hvad der rent faktisk er sket i kommunikation med banken. Andre skal bedømme sagen, ikke dig.
 
5) Jo mere der er foregået mundtligt, jo dårligere står din sag. Underbyg med breve, dokumenter, mails etc.
 
6) Beskriv konsekvenserne af det skete.
 
7) Afslut med, hvad ønsker du at opnå med din klage.
 
Hent inspiration i Pengeinstitutankenævnet
Hvad der udefra kan se ud som ens sager, afgøres faktisk forskelligt. Derfor bør du undersøge afgørelser fra sager, der ligner din egen. På Pengeinstitutankenævnets hjemmeside kan du finde alle tidligere afgørelser og på den måde søge sig frem til sager, der minder om din. Læs grundigt, hvilke argumenter der ligger til grund for afgørelserne. Det giver et godt fingerpeg om, hvad du bør lægge vægt på, og hvor store dine chancer er for at få medhold.
 

Har du ikke modtaget det seneste nummer af Aktionæren?

Så udfyld denne formular

 Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Læs Aktionæren

Medlemmer modtager Danmark bedste magasin for aktieinvestorer, Aktionæren, 9 gange om året.

Læs magasinet her.

 

Aktionæren udkommer:

 

  • Aktionæren 6/2019
    19.-23. august
  • Aktionæren 7/2019
    30. september - 4. oktober
  • Aktionæren 8/2019
    4.-8. november
  • Aktionæren 9/2019
    9.-13. december

InvestorOrdbogen er Dansk Aktionærforenings ordbog om aktier, obligationer, investering og meget mere.

 

Søg i InvestorOrdbogen her: