Succesen venter i skyen – og kursen er attraktiv
Denne analyse blev bragt i Aktionæren 4, 2022. Læs hele magasinet her.
SimCorps kundegrundlag er væsentligt mere begrænset end de fleste andre virksomheders. SimCorp selv vurderer, at der globalt er et marked på i alt 1.300 potentielle kunder, hvoraf de 207 er kunder i dag. Der er ganske enkelt et begrænset antal kapitalforvaltere, der har størrelsen til, at det kan betale sig at implementere SimCorps systemer til porteføljestyring og rapportering.
SimCorp har historisk været dygtig til at vinde markedsandele, men isoleret set var der i 2021 en skuffende kundetilgang, og det har været med til at sætte aktiekursen under pres. En del af årsagen til det svagere nysalg er, at SimCorps salgsfolk på grund af corona ikke havde de samme muligheder for at besøge kunderne.
Meld dig ind og få adgang til denne og alle andre artikler og aktietips
Et salg til en ny kunde kan være en langstrakt affære, da håndteringen af en kapitalforvalters investeringer er kompliceret, og man ikke skifter løsning fra den ene dag til den anden. Det betyder på den anden side, at når SimCorp har fået en kunde ind, er det et langvarigt forhold – der endvidere giver mulighed for mersalg.
Overordnet er behovet for finansielle systemer stigende i takt med de finansielle markeders øgede kompleksitet og de stigende lovkrav til kapitalforvalterne. SimCorp har netop systemet, der kan give de største kapitalforvaltere et overblik over deres investeringer – og samtidig tilfredsstille kravene fra myndighederne.