Strateg: De vigtigste pointer fra Pandoras regnskab
Bliv medlem og modtag magasinet Aktionæren 9 gange årligt
Selvom aktien på dagen for regnskabet ikke stiger det store, må man erkende, at Pandoras Q2 regnskab slår forventningerne med et flot resultat for 2. kvartal.
Som vist i tabellen nedenfor vokser Pandora deres omsætnings organisk med hele 15 % sammenlignet med samme kvartal sidste år, og ”like for like” væksten stiger fra 2 % i samme kvartal sidste år til hele 8 % i år.
Like for like vækst måler væksten i ældre butikker, der med andre ord har været åben i et år eller mere.
Flere detailvirksomheder får hovedparten af deres salgsvækst ved at åbne flere butikker, men disse tæller altså ikke med i ”like for like væksten”. Derfor viser Pandoras 8 % ”like for like” vækst, at virksomheden formår at skabe mersalg fra eksisterende butikker.
Dette betyder, at Pandora i et generelt svært detailmarked evner at eksekvere på deres vækststrategi, ”Phoenix”, ved at skabe mersalg i eksisterende butikker samtidigt med, at man vokser antallet af konceptbutikker.
Kilde: Pandora
Ser man på, hvilke kollektioner der driver væksten, er det især ”Timeless” kollektionen der vokser markant med 29 % like for like vækst. ”Timeless” kollektionen indeholder typisk sølv ringe og halskæder i et tidløst design.
LÆS OGSÅ:
'Bobleterritorium': Indikator er højere end før 1929-krak
Den kategori der vokser mest, er dog Pandora Lab Grown Diamonds. Dette er et nyt fokusområde for Pandora, som vi mener kan blive en ny vækstmotor i fremtiden. For 2. kvartal er lab grown diamonds dog kun ca. 1 % af den samlede omsætning, men væksten sammenlignet med sidste år er på hele 88 % like for like, og derfor er dette nye forretningsben hos Pandora bestemt noget man bør holde øje med.
Som før nævnt var den organiske vækst for kvartalet på hele 15 %. Det er i sig selv imponerende, da vi fra andre detailvirksomheder i samme kategori hører om en tilbageholdende forbruger, men måden væksten bliver skabt i organisationen, synes vi er værd at bemærke som investor.
Ofte ser vi, at detailvirksomheden enten er gode til at vokse deres eksisterende butikker (like for like vækst) eller at de er gode til at udvide deres forretning med nye butikker.
Læs også:
Har dansk bundskraber på sin købsliste
Pandora formår dog begge ting, og det er imponerende. Som vist nedenfor kommer 8 % af 2. kvartalsvæksten fra mersalg i ”gamle” butikker, hvor 6 % kommer fra nyåbninger. I vores øjne er dette en rigtig god balance, der viser, at Pandora har styr på at forbedre og vedligeholde deres gamle butikker samtidig med, at man ikke ”glemmer” at åbne nye konceptbutikker i et passende tempo.
Abonner på vores Youtube-kanal her:
Ansvarsfraskrivelse: Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. De nævnte aktier er ikke købsanbefalinger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved køb.