Stabil defensiv aktie til usikre tider
Essity blev udskilt fra den store svenske skov- og papirvirksomhed SCA i 2017, men virksomhedens rødder går helt tilbage til 1849 og det velkendte mærke Mölnlycke. Andre kendte varemærker i porteføljen er Tork, Libero, Libresse, Lotus og Edet.
Globalt marked i strukturel vækst
Det globale marked på over 900 milliarder danske kroner voksede i 2020 med 3-4 procent, mest i Asien. Markedet er karakteriseret af flere gunstige strukturelle tendenser, herunder fokus på hygiejne forstærket af corona, højere levestandard og urbanisering, stigende befolkningstal og højere levealder samt skærpet fokus på bæredygtighed.
Få aktietips hver uge - tilmeld dig nyhedsbrevet her
Essity har over de seneste syv år forøget sit organiske salg med gennemsnitligt 5,6 procent årligt og har således vundet markedsandele. Overskudsgraden er i samme periode løbende forbedret. Lønsomhedsforbedringen er opnået gennem aktiv prisstyring, afkortning af kundekontrakter, innovation, investering i brands, fokus på premium brands, optimering af sammensætning af papirmasse og alternative fibre. Det skønnes, at lønsomheden også de kommende år vil forbedres som resultat af ledelsesmæssigt fokus på løbende optimering.