Sektoranalyse: Kamp til stregen
Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktietips hver uge.
En gammel tommelfingerregel siger, at man skal være særdeles opmærksom ved investering i de tre B’er: Biler, Beværtninger og Beklædning. Man kan som investor finde rigtigt gode muligheder i de tre sektorer og skabe imponerende afkast, men der kan også tabes rigtig meget. Det er selvfølgelig den cykliske natur ved de tre sektorer, der slår igennem og gør, at man bør træde varsomt.
Således blev kurserne på Nike, Puma, Adidas og Foot Locker alle halveret under og umiddelbart efter corona, mens Under Armour faldt med 75 procent. Siden efteråret 2022 er Nike, Puma, Adidas steget med omkring 50 procent, mens Under Armour og Foot Locker næsten er fordoblet på de relativt få måneder.
Succesen med sportstøj kan koges ned til en udfordring om at få design, branding, ydeevne og forretning til at gå op i en højere enhed. Der vil så komme udsving hen over årene i takt med den generelle økonomiske udvikling, men på længere sigt vil den virksomhed, der lykkes bedst med ovenstående stå tilbage som vinderen.
Og ser man på sektoren, er det svært ikke at udråbe Nike som den nuværende markedsleder. Virksomheden har i hvert år de seneste 10 år leveret en omsætningsvækst, der er knap 5 procentpoint højere end hos den store tyske konkurrent, Adidas, og står nu som den klart den største og mest profitable virksomhed i sektoren.
Investering nu eller senere?
Som i sport er timing vigtig. Det aktuelle spørgsmål er, hvor dyb og hvor langvarig den nuværende økonomiske afmatning bliver. Går afmatningen over i egentlig recession, vil det ikke mindst ramme en cyklisk forbrugssektor som sportssko og -tøj, hvor forbrugerne kan udskyde forbruget til senere. Bliver det derimod en blød landing, vil forbrugerne med fornyet optimisme øge sine indkøb.
Hvis du har tålmodighed til at stå igennem en eventuel afmatning og mod på de uundgåelige cykliske udsving sektoren vil byde på, giver sportssektoren mulighed for at blive medejer af nogle fantastisk stærke brands, der også i de kommende år vil opleve stigende efterspørgsel.
Peter Smed ejer ingen aktier i de fem analyserede virksomheder.