Matas fastholder sin fornyelsesplan
Næsten alle former for aktivitet og forretning er blevet ramt af følgevirkningerne af coronanedlukningen, og der ses afdæmpet adfærd overalt i samfundet. Matas er dog sluppet helskindet igennem turbulensen, og derfor fortsættes programmet med fornyelse indefra af butikskæden.
Opgaven består i at opnå ny dynamik med evne til vækst og højere indtjening. De to store udfordringer før coronaudbruddet var hård konkurrence fra den ekspansive kæde Normal og en svag startfase for Matas’ egen e-handel. Den nye topchef har målrettet sat ind på begge punkter, og der er brugt 300 millioner kroner på tre tilkøb. Det har øget gælden, og nu skal pengene så tjenes hjem igen.
Modgangen ser ud til at være standset, og næste trin drejer sig om at komme i offensiven. Her har de ydre forhold i samfundsøkonomien imidlertid forandret sig. Usikkerheden om følgevirkningerne af corona kaster lange skygger. Det gælder både for det faktisk indtrådte afbræk i økonomien og selve sygdommens ukendte forløb fremover. For Matas er det en form for afventende situation.
Fase to af coronaplagen
Første runde med corona er overstået, og nu kommer så anden akt. Regnskabsåret 2020/21 (start 1. april) vil blive påvirket af det videre forløb af corona. Selv om man er sluppet for en salgskrise, er efterspørgslen hos forbrugerne som helhed dæmpet ned. Private danskeres indkomst vil formentlig falde med cirka 5 procent i år. Det begrænsede fald skyldes støtteforanstaltningerne, der til gengæld indebærer fælles regninger (øget statsgæld).
For Matas er udfordringen at ”spille efter gehør” i styringen af den løbende drift ved at fokusere på de ustabile ydre forhold. Moderniseringen af butikskædens profil og tilbud til kunderne må foretages roligt uden spektakulære tiltag. Tiden er ikke inde til en offensiv men at opretholde momentum i udrulningen af e-handel og koncentration i færre, moderniserede butikker. Boom’et i e-handel kommer derfor på et godt tidspunkt i forhold til de påbegyndte ændringer af butiksnettet.
”Langsomt frem” er linjen som følge af den dybe usikkerhed. Håbet er, at købelysten forbliver robust for produkter inden for skønhed, velvære og sundhed. Men stor risiko nedad er blevet et nyt livsvilkår.
Det langsigtede perspektiv
Målet er at øge omsætningen fra 3,7 til 4,0 milliarder kroner i 2022/23. Niveauet for bruttoindtjeningen (EBITDA) skal fastholdes over 18 procent, og nettogælden målt i forhold hertil må højest være på 2,5-3,0. Nettogælden (2,5 milliarder kroner) svarer nu til 3,6 gange EBITDA, og dermed er der behov for et par år med pause i udbyttebetalingen. Normen for udlodning er ellers mindst 30 procent af det justerede resultat per aktie.
Alle aktier er ude i frit flow, og der er 15.879 navnenoterede ejere, hvor udlandet står for 51 procent. Templeton Investment Counsel er eneste kendte ejer med en aktiepost på 5,1 procent. Selskabet ligger derfor åbent for eventuelle opkøbstilbud. Vurderet på nøgletal er aktien attraktivt prissat. Matas gik på børsen for nøjagtig syv år siden til kurs 115. I dag er prisen 64, så trods de betalte udbytter har aktien samlet set været en skuffelse. Men netop heri ligger potentialet opad, efter at vendepunktet for forretningen nu synes at være passeret. Matas har atter vinden i ryggen, men aktien er ingen hurtigløber.
Firmaprofil
Kæden er landsdækkende med 268 butikker. Hertil kommer e-handel, der i januar-kvartal nåede op på at udgøre 19 procent af omsætningen. Bruttoavancen ligger på cirka 45 procent, mens lønudgiften er på 21 procent. Fordelingen af salget er High End Beauty 36, Mass Beauty 35, Health & Wellbeing 25, Andet 4 procent. Andelen af egne mærker er vigtig og udgør 17 procent af salget. I 2019 købtes Kosmolet med mærket Nilens Jord. Der satses generelt på allergisikre og miljøvenlige produkter. Helsekost er et interessant felt. Club Matas har opbygget en imponerende stilling ved at omfatte 70 procent af alle kvinder i alderen 18-65 år.
MATAS DK0060497295 www.matas.dk
Optimisten mener, at vendepunktet er passeret, og at Matas vil lykkes med sin satsning på at blive online markedsleder i Danmark. Her kan man kombinere Club Matas med e-handel. Det passer til unge forbrugeres fokus på kvalitet, miljøvenlig profil, spændende varesortiment og e-handel.
Pessimisten er bekymret for holdbarheden i den begyndende fremgang. Der er ikke skåret ned. Dynamikken skubbes frem via e-handelsopkøbene. Prisen kendes, men resultaterne skal først vise sig. Konkurrencen er hård fra varehuse, supermarkeder, apoteker og specialbutikker (helsekost).
Klik på tabellen for at se den i fuld størrelse.
John Stihøj ejer ikke aktier i Matas.