Markedsleder i 17 lande
Selskabet er en sammenslutning af Takeaway, der blev stiftet i Holland i 2000 og Just Eat, der blev stiftet i Danmark i 2001 af iværksætteren Jesper Buch, der dog solgte sin andel i 2011. De to selskaber blev lagt sammen i 2019 og har i dag som sådan ingen dansk forbindelse, ud over at selskabet arbejder her i landet.
Selskabet driver en online markedsplads, hvor forbrugere kan bestille mad, som de tilknyttede restauranter i langt de fleste tilfælde selv leverer til slutkunden. Just Eat Takeaway betegner sig selv som markedsleder i 17 af de 22 lande, hvor man opererer. Selskabet modtager betaling fra de enkelte restauranter, hvorfor volumen er vigtig. Jo flere og store bestillinger, desto større indtægter.
Coronanedlukningerne øgede for alvor efterspørgslen efter takeaway mad. Udfordringen er, om forbrugerne holder fast i konceptet, nu hvor vi igen kan frekventere restauranter?
Selskabet arbejder målrettet mod at blive profitabelt og fremhæver, at man i dag er to gange større end før nedlukningerne. Målet er i 2023 at opnå et positivt EBITDA.
Fordelen for Just Eat Takeaway er, at man har opnået en størrelse, der gør det vanskeligt for nye aktører at komme ind på markedet. Alligevel ser jeg en række risici i casen, herunder at det ikke er lykkedes at opnå positiv indtjening trods alle odds herfor under coronanedlukningerne.
Børs: Amsterdam Stock Exchange |
Børskode |
ISIN |
www. |
|
Anbefaling Afvent køb |
Bliv medlem og få magasinet Aktionæren 9 gange årligt
Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalinger i Aktionæren.