Langsigtede kan med fordel samle aktien op
Denne analyse blev bragt i Aktionæren 7, 2021.
I mange år kunne investorerne regne med, at Chr. Hansen leverede tocifrede vækstrater, men i de seneste år har der været slinger i valsen. Den vigende vækst tilskrives et skift væk fra fermenterede mælkeprodukter, hvor producenterne kan undvære Chr. Hansens kulturer, samt et efterspørgselsskift mod billigere produkter i forbindelse med COVID-19.
I de første tre kvartaler af regnskabsåret 2020/2021 var den organiske omsætningsvækst trods alt otte procent, sammensat af forbedret volumen/mix og prisstigninger, men med en stort set fraværende underliggende markedsvækst.
Læs også: Aktiechef udpeger to tech-favoritter - og en han ikke vil eje
Chr. Hansen er blandt verdens allermest bæredygtige virksomheder, og toppede i 2019 listen over verdens mest CHR. HANSEN bæredygtige virksomheder, en placering der dog er faldet fra nr. 2 i 2020 til nr. 24 i 2021.
Selv om bæredygtighed har fået fokus, er Chr. Hansen et godt eksempel på, at det alene ikke kan sikre en stigende aktiekurs. Den aftagende vækst har over de seneste tre år betydet et negativt afkast på godt fem procent, hvor C25-indekset i samme periode er steget 75 procent.
Chr. Hansen har gennem mange år opbygget en position som markedsleder med stor viden om produktion og udvikling af fødevareenzymer. Derved har virksomheden opnået en tillid fra kunderne, der sikrer langsigtede relationer og stabilitet. De 25 største kunder, som er globale fødevarevirksomheder herunder mejerier, står for 30 procent af omsætningen.
Få aktietips hver uge - tilmeld dig aktionærforeningens nyhedsbrev
Chr. Hansen er dermed meget lidt afhængig af enkeltkunder. Den stærke markedsposition og den store viden om kulturer og enzymer er en klar konkurrencefordel, da det gør det svært for nye konkurrenter at trænge ind på markedet.
Er det nu udviklingen vender?
Som led i en strategiændring solgte Chr. Hansen i august 2020 sin afdeling med naturlige farvestoffer. En måned senere købte Chr. Hansen en tysk specialist i modermælkserstatning i en handel til 2,3 mia. kroner. Købet viste sig – som det ofte sker – at indeholde negative overraskelser, og indfrielsen af det fulde potentiale ved investeringen udestår fortsat.
Presset stiger på den administrerende direktør, Mauricio Graber, der tiltrådte i juni 2018. Strategiændringen med salget af de naturlige farvestoffer og specielt den forsinkede integration af den tilkøbte virksomhed falder tilbage på ham. En oplagt kurstrigger og tegn på succesfuld integration er forbedring af overskudsgraden op mod tidligere tiders niveau over 30 procent fra cirka 27 procent i indeværende regnskabsår.