Analyser

Langsigtede kan med fordel samle aktien op

Billede
Efter et fald i den ellers så stabile vækst, befinder selskabet sig i en omstillingsfase, hvor potentialet af en tilkøbt virksomhed skal vise sig, før kursefterslæbet bliver indhentet.
Billede

Af
Peter Smed

Cand.polit. og investeringsrådgiver hos Solvent Invest

Denne analyse blev bragt i Aktionæren 7, 2021.

I mange år kunne investorerne regne med, at Chr. Hansen leverede tocifrede vækstrater, men i de seneste år har der været slinger i valsen. Den vigende vækst tilskrives et skift væk fra fermenterede mælkeprodukter, hvor producenterne kan undvære Chr. Hansens kulturer, samt et efterspørgselsskift mod billigere produkter i forbindelse med COVID-19.

I de første tre kvartaler af regnskabsåret 2020/2021 var den organiske omsætningsvækst trods alt otte procent, sammensat af forbedret volumen/mix og prisstigninger, men med en stort set fraværende underliggende markedsvækst.

Læs også: Aktiechef udpeger to tech-favoritter - og en han ikke vil eje

Chr. Hansen er blandt verdens allermest bæredygtige virksomheder, og toppede i 2019 listen over verdens mest CHR. HANSEN bæredygtige virksomheder, en placering der dog er faldet fra nr. 2 i 2020 til nr. 24 i 2021.

Selv om bæredygtighed har fået fokus, er Chr. Hansen et godt eksempel på, at det alene ikke kan sikre en stigende aktiekurs. Den aftagende vækst har over de seneste tre år betydet et negativt afkast på godt fem procent, hvor C25-indekset i samme periode er steget 75 procent.

Chr. Hansen har gennem mange år opbygget en position som markedsleder med stor viden om produktion og udvikling af fødevareenzymer. Derved har virksomheden opnået en tillid fra kunderne, der sikrer langsigtede relationer og stabilitet. De 25 største kunder, som er globale fødevarevirksomheder herunder mejerier, står for 30 procent af omsætningen.

Få aktietips hver uge - tilmeld dig aktionærforeningens nyhedsbrev

Chr. Hansen er dermed meget lidt afhængig af enkeltkunder. Den stærke markedsposition og den store viden om kulturer og enzymer er en klar konkurrencefordel, da det gør det svært for nye konkurrenter at trænge ind på markedet.

Er det nu udviklingen vender?
Som led i en strategiændring solgte Chr. Hansen i august 2020 sin afdeling med naturlige farvestoffer. En måned senere købte Chr. Hansen en tysk specialist i modermælkserstatning i en handel til 2,3 mia. kroner. Købet viste sig – som det ofte sker – at indeholde negative overraskelser, og indfrielsen af det fulde potentiale ved investeringen udestår fortsat.

Presset stiger på den administrerende direktør, Mauricio Graber, der tiltrådte i juni 2018. Strategiændringen med salget af de naturlige farvestoffer og specielt den forsinkede integration af den tilkøbte virksomhed falder tilbage på ham. En oplagt kurstrigger og tegn på succesfuld integration er forbedring af overskudsgraden op mod tidligere tiders niveau over 30 procent fra cirka 27 procent i indeværende regnskabsår.

Bliv medlem for kun 795,- årligt

Du får:

Svarende til 66 kr./md.

Ubegrænset adgang - og meget mere.

  • Aktietips & artikler
  • Ugentlige nyhedsbreve
  • 9 magasiner af Aktionæren
  • Danmarks største rabatportal
  • Analyser
  • Aktie-TV & videoer 
  • Arrangementer & events
  • Masterclasses
  • Guides
  • Lokalforeningsnetværk
  • Investorredskaber
  • Digital uddannelse & kurser
  • Konkurrencer
  • InvestorSparring
  • Adgang til InvestorUgen
  • Støtter aktionærdemokratiet

Ingen binding, kan altid opsiges til udløb af kontingentperiode.

Du får også tilsendt seneste nummer af magasinet Aktionæren ved indmeldelse (værdi 79,95).

Medlemskabet fornyes årligt - priserne er inkl. moms.

Bliv medlem Icon