Imponerende kvalitet og indtjening
Når historien om teknologibranchen i det første årti af 00’erne skal skrives, vil Apples stifter Steve Jobs, der gik bort i 2011, formentlig blive husket som et tilnærmelsesvist geni. Mandens iderigdom og ultimative krav til kvaliteten af Apples produkter er allerede legendarisk, og selv mere end ti år efter hans død gennemsyrer hans tanker og kultur fortsat virksomheden og dens produkter.
Få brands er så stærke som Apple, og virksomheden har med innovative designs og integrerede løsninger mere end almindeligt godt fat i sine kunder. Selv med en produktpris, der ofte er langt højere end konkurrenterne, har væksten de seneste år været massiv, og de relativt høje salgspriser medvirker til overskudsgrader i omegnen af imponerende 30 procent.
Apples kunder bliver så at sige suget ind i Apple-universet, og har man en iPhone, er det for mange nærliggende at udvide med en iPad, et ur og en computer, og sådan indfanger Apple deres kunder.
Med en price earning på 28 for indeværende og 26 for kommende regnskabsår er aktien heller ikke himmelråbende dyr, når de fortsat gode vækstudsigter og imponerende indtjeningsmarginaler tages med i betragtning, og aktien er et fornuftigt element i porteføljen.
Børskode |
ISIN |
www. |
||
Anbefaling KØB |
Ansvarsfraskrivelse: Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalinger i Aktionæren.