Fremtiden er elbiler – på abonnement
Coronapandemi og komponentmangel har medført et fald i det globale salg af biler og lettere erhvervskøretøjer fra omkring 100 millioner enheder til tættere på 85 millioner enheder i 2020-21. Fem millioner enheder er el- og hybridbiler, et antal, der ventes at stige til 27 millioner enheder i 2025.
Efter perioder med lavere bilsalg stiger salget som regel mere end normalt, hvilket for perioden 2022-25 ventes at give sig udslag i et opsving, specielt på luksussegmentet og med en stigende andel el- og hybridbiler.
Begge dele vil være til gavn for Volvo Car. Efter at være blevet overtaget af kinesiske Geely i 2009 ændrede Volvo Car nemlig produktprogrammet til at være domineret af SUV’er. Ændringen af modelprogrammet har løftet gennemsnitsprisen per bil med 28 procent siden 2014 til cirka 400.000 svenske kroner.
Få aktietips hver uge - tilmeld dig nyhedsbrevet her
Fra 2022 findes alle modeller med el-, hybrid- eller forbrændingsmotor, og fra 2030 vil Volvo Car kun lave elbiler. Desuden er den traditionelle forhandlermodel ændret, således at nye Volvo Car bilister kan bestille deres nye bil på hjemmesiden sammen med Volvo Care-pakken, der inkluderer alt – inklusive ny bil – hvert andet eller tredje år.