Analyser

Foot Locker: Nethandel bliver den store test

Billede
Billede

Af
Peter Smed

Cand.polit. og investeringsrådgiver hos Solvent Invest

Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktietips hver uge.

Amerikanske Foot Locker adskiller sig fra de øvrige egentlige sportsbrands ved at sælge andres produkter i en global kæde af butikker. Nike er det  væsentligste produkt i Foot Locker.

Virksomheden kan føre rødderne tilbage til slutningen af 1800-tallet, og omfatter i dag cirka 2.800 butikker spredt over hele verden. Desuden har Foot Locker stort fokus på e-handel.

Foot Locker befinder sig som detailforretning et mere udsat sted i værdikæden end de egentlige sportsbrands. Et stigende salg fra internettet har presset de traditionelle, fysiske butikker.

Målt på P/E handles Foot Locker til omkring 10, hvilket er markant lavere end de øvrige aktier i denne artikel. Årsagen er, at vækstforventningerne til Foot Locker er anderledes lave. Analytikerne forventer stort set uændret omsætning og indtjening i de kommende år.

Der er for nylig ansat en ny direktør, som tidligere har gennemført en vellykket trunaround af kosmetik-
kæden, Ulta Beauty.

Hvis Foot Locker lykkes med at overføre forbrugernes kendskab fra de fysiske butikker til e-handel, og derved være stedet hvor man køber sine sko på nettet, er der muligheder for aktien.

Aktien giver et attraktivt direkte afkast på 3,6 procent. Hertil kommer tilbagekøb.

Tiden vil vise om aktien er ”deep value” eller ”value trap”. Der er en ikke-ubetydelig risiko, og aktien er for den mere risikosøgende investor.

Børskode
FL

ISIN
US3448491049

www.
footlocker.com

Anbefaling
Sælg


Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalinger i Aktionæren.