Analyser

Flere penge i underholdning end nogensinde før

Billede
Tendensen er klar: Forbrugerne bruger stadig flere penge på underholdning. Som investor er der derfor gode muligheder for afkast, hvis du finder vinderne i den kreative industri. Her bringer vi 8 bud på aktier, der vinder på væksten i underholdning.
Billede

Af
Peter Smed

Cand.polit. og investeringsrådgiver hos Solvent Invest

Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktietips hver uge. Analysen har også været bragt i Aktionæren 1, 2025.

I takt med at velstanden i verden er steget, er der sket en stigende efterspørgsel efter underholdning i bred forstand. Underholdning spænder vidt fra restaurantbesøg og luksustøj til rejser, kulturoplevelser og til streaming af film og musik.

I de senere år har der været en markant ændring i forbrugernes præferencer, hvor oplevelser prioriteres over materielle goder. Data fra Mastercard Economic Institute viser, at andelen af udgifter til oplevelser i Europa steg fra 19 procent i 2019 til 22 procent i 2023, mens udgifterne til materielle goder forblev uændrede. Denne tendens understøttes af en rapport fra Boston Consulting Group, der peger på en stigende antimaterialistisk holdning blandt danske forbrugere, hvor flere vælger oplevelser frem for fysiske ejendele.

Udviklingen fik et ekstra løft på bagkant af coronakrisen, hvor folk søgte at komme ud og opleve noget sammen. Apropos corona, så blev brug af streamingtjenester løftet til helt nye niveauer, da vi alle sad hjemme. Fx er antallet af amerikanske forbrugere, der har adgang til tre eller flere streamingtjenester, steget fra 13 procent i 2016 til 75 procent i 2023.

Computerspil er blevet en kæmpeindustri med ligaer, tilskuere og popularitet som det kendes fra mere traditionel sport. De kommende år vil givetvis byde på en yderligere udbredelse af ”gamere”, også blandt ældre og mere købestærke generationer.

LÆS OGSÅ: Fundamentalporteføljen laver afkast på 3.700 procent - se porteføljens 11 aktier

Investering i underholdningssektoren er tæt knyttet til de økonomiske konjunkturer. Når økonomien blomstrer, så øges forbruget på ikke-essentielle varer og tjenester, hvilket gavner virksomheder inden for underholdning og oplevelser. Omvendt kan økonomiske nedgangstider medføre reduceret forbrug i disse sektorer. Til trods for tendensen til, at fokus på og efterspørgsel efter underholdning er stigende, er den økonomiske cyklus derfor væsentlig for disse aktier. Typisk klarer de sig nemlig godt i perioder med økonomisk vækst, mens de til gengæld kan være sårbare under recessioner.

For investorer med tålmodighed over for midlertidige udsving og en lidt længere investeringshorisont, kan disse cykliske aktier være et værdifuldt element i porteføljen.

8 underholdningsaktier, der vinder på væksten:

Peter Smed ejer ikke aktier i ovennævnte selskaber.

LÆS OGSÅ: Private investorer har særlig aktiefavorit

Billede

Abonner på vores Youtube-kanal her:

Ansvarsfraskrivelse: Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. De nævnte aktier er ikke købsanbefalinger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved køb.