Europa vs. USA: Giganternes kamp
Denne analyse blev bragt i Aktionæren 3, 2022.
Er de største selskaber i verden også de bedste investeringer? Aktionæren har set på ti af de største målt på markedsværdi. Men i stedet for at se på de mest værdifulde i hele verden har vi delt listen i to dele – de fem mest værdifulde i USA og de fem mest værdifulde i Europa. Det giver flere forskellige selskaber og et blik på forskellene mellem markederne på hver side af Atlanten.
Bestod listen blot af de mest værdifulde selskaber i hele verden, ville der faktisk slet ikke være nogle europæiske selskaber. Og det er jo i sig selv bemærkelsesværdigt.
Få hjælp til at realisere din opsparingsdrøm - bliv medlem nu
Ét stort hjemmemarked
De fem amerikanske selskaber er Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon og Tesla. De fem europæiske er Nestlé, LVMH, Roche, ASML og L’Oréal. De amerikanske selskaber er domineret af unge selskaber med overvægt indenfor teknologi. De europæiske er generelt mere modne og med vægt på forbrugsvarer. De amerikanske selskaber har også generelt høj vækst, mens væksten hos flere af de europæiske er mere afdæmpet.
Det viser sig også i markedsværdierne. De fem amerikanere er tilsammen hele seks gange mere værd end de fem europæere! Det tegner et billede af et Europa, der ikke rigtigt er kommet med på den teknologisk bølge, mens amerikanerne har grebet mulighederne.
Den amerikanske økonomi er nok i højere grad pejlet ind på iværksætteri. Og så har amerikanerne især én udpræget fordel: De har et stort sammenhængende hjemmemarked, bestående af meget købedygtige forbrugere. Vi har godt nok også det indre marked i EU – men sprogligt og kulturelt er markedet klart mere fragmenteret. Det gør det sværere at sprede en god idé hurtigt ud over kontinentet. Og bliver man markedsleder på det amerikanske marked, så er man de facto global markedsleder. Dermed har man stordriftsfordele, som andre har svært ved at hamle op med, og man har lettere ved at vinde over mindre konkurrenter.