Britiske tern med plads til forbedring
Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktietips hver uge.
Burberry er særligt kendte for deres trenchcoats, der blev udviklet omkring forrige århundredeskifte og anvendt af britiske officerer i 1. verdenskrig. Virksomheden blev startet i 1856, og kollektionen er i dag bred og dækker alle beklædningsgenstande.
Burberrys kollektioner er ofte let genkendelige blandt andet med de meget karakteristiske tern, der i øvrigt er noget af det mest ulovligt kopierede i verden.
Virksomhedens tøj blev anvendt af Roald Amundsen, da han som den første nåede Sydpolen, og tøjet fik siden hen opmærksomhed, da mærket blev båret af Humphrey Bogart i Casablanca, Peter Sellers i Den lyserøde panter og Audrey Hepburn i Breakfast at Tiffany's. Siden sygnede mærket noget hen og var mest kendt for tøj til ældre engelske overklassekvinder. Det ændrede sig med et nyere design, og da David Beckham begyndte at gå med tøjet.
Efter corona er omsætningen ikke steget i samme takt som flere af de mest succesfulde luksusbrands, og virksomheden er i gang med at gennemføre en strategiplan, der blandt andet omfatter ny indretning af butikkerne. Håbet er, at det vil løfte omsætningen, og der er allerede tegn på succes med strategien.
Burberry er ikke samme velsmurte maskine som flere af konkurrenterne, og der er plads til forbedring. Det afspejles i P/E, der ligger i niveauet 20-21. Burberry er derfor velegnet til investorer, der ønsker at blive aktionær i et luksusbrand til en rimelig prissætning og med forbedringspotentiale. Der er dog en risiko for, at strategiplanen ikke bliver den forventede succes.
Børskode |
ISIN |
www. |
||
Anbefaling Køb |
Ansvarsfraskrivelse: Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalinger i Aktionæren.