ALK-Abelló: Dominerende nichespiller på vej mod nye højder
Denne analyse blev bragt i Aktionæren 5, 2020.
ALK har et stort forspring i kraft af sin størrelse, og der er næppe udsigt til nye konkurrenter på markedet for allergivacciner. Det er nemlig en lang og dyr proces at trænge ind på dette nichemarked.
På verdensplan lever 500 millioner mennesker med allergi, hvoraf ti procent vurderes at være så hårdt ramt, at de kan have gavn af en vaccine for helt eller delvist at slippe af med generne. Markedet er stort og vil vokse i takt med, at vi i stigende grad opholder os inden døre.
Produktmæssigt står ALK særdeles stærkt med godkendte vacciner for de fem største allergiformer: husstøvmider, græs, ragweed (bynkeplante i USA), japansk cedertræ og træpollen (birk m.m.). Træpollen er den senest tilkomne vaccine og godkendt i 18 lande i Europa under navnet Itulazax. Der arbejdes på en godkendelse i USA. Med disse fem vacciner dækker ALK cirka 80 procent af al allergi.
Vaccinationen foregår ved injektion eller via dråber og tabletter. Tabletter er den nyeste form, der er langt nemmere for allergikerne at anvende.
Genial strategiplan
Da Carsten Hellmann tiltrådte som topchef i maj 2016 satte han arbejdet med en ny, omfattende – men også dyr – strategiplan for 2018-2020 i gang. Målet var at sikre vedvarende høj vækst og indtjening. Udgifterne er løbende afholdt. Nu skal planen løfte salg og indtjening til nye højder, og ALK er faktisk foran tidsplanen.
Der er fire hovedpunkter i planen:
- Salget i Nordamerika skal øges, og her er der virkelig plads til vækst, da andelen kun udgør 16 procent af omsætningen. 50 millioner amerikanere har allergi, og 20 procent vurderes med fordel at kunne behandles med vaccination. Det er dog vanskeligt at trænge ind på markedet, da speciallægerne har økonomisk incitament til at tilbyde individuel behandling (hyppige besøg hos lægen og brug af medikamenter blandet af lægen selv).
Det geniale i planen er ideen om at udbrede kendskabet til ALK og virksomhedens vacciner via oplysningskampagner, så de berørte selv presser på hos læger og i klinikker for at få vaccine fra ALK.
- Tabletpaletten skal gøres komplet, og det mål er næsten nået.
- En vigtig del af strategiplanen er oplysning via digitale platforme. 60 procent af allergikerne i USA ser sjældent en læge, men forsøger sig med selvmedicinering. Viden om ALK´s vaccinetilbud skal udvide markedet betydeligt, men barrieren er vanskelig at trænge igennem.
- Endelig skal ressourcerne hos ALK anvendes optimalt ved udfasning af gamle, urentable produkter.
Flot start på 2020
Salget steg i første kvartal med 10 procent. Tabletsalget steg med 38 procent, hvilket er helt i tråd med strategien. Europa og internationale markeder udviste den største vækst, mens Nordamerika skuffede med faldende afsætning for ikke-allergirelaterede produkter. En stigning i tabletsalget kunne ikke kompensere herfor.
De finansielle mål for 2020 blev fastholdt på 8 til 12 procent organisk vækst og et driftsresultat før afskrivninger på 200 til 300 millioner kroner. Nedre del af intervallet blev nået allerede i første kvartal med 198 millioner kroner. Når ALK ikke opjusterer, skyldes det usikkerhed om coronakrisens indvirkning.
ALK har en stor fremtid foran sig. På den korte bane er potentialet dog indregnet i børsværdien, men det er vilkårene for spændende vækstaktier. Hvis alt flasker sig for ALK, vil aktiekursen på langt sigt blive flerdoblet. Derfor egner aktien sig fortrinligt til langsigtede porteføljer. Tag kursudsving i stiv arm og hold fast i aktien, som er et langsigtet køb.
Klik på tabellen for at se den i fuld størrelse.