Pandora øger salget solidt i europæiske forretninger
4. kvartalsregnskabet fra Pandora var en blandet landhandel, men den underliggende udvikling indikerer, at den nye ledelse er ved at sikre en vis stabilitet, og den har måske også lagt grunden til ny stille og rolig fremgang.
En tilbagevenden til væksteventyret, som sluttede brat for to år siden, synes ikke at ligge i kortene. Men mindre kan også gøre det: Nemlig at ledelsen beviser, at den formår at stabilisere forretningen og på sigt skaber lidt fremgang.
Det kommer ikke til at ske i morgen. Og ledelsen indikerer da også, at 2020 bliver et vanskeligt år med fortsat genopbygning og rebranding: Forventningen til udviklingen i overskudsgraden (EBIT) lyder på et fald fra 26,8 procent sidste år til ”over 23 procent” i år, før restruktureringsomkostninger på ekstra 5 procentpoint. Omkostningsreduktioner på forventet 3 procentpoint ventes reinvesteret i toplinjevækst.
Positive overraskelser
Omsætningen ventes også at falde med 3 til 6 procent organisk. Der ses dog fortsat forbedring af like-for-like-salget (gennemsnitligt salg per salgssted) på de fleste hovedmarkeder. Men like-for-like-salget ventes også reduceret yderligere af mindre promotion, altså udsalgstilbud, og også af fortsat svag performance i Kina. Endelig ventes fuld effekt på toplinjen af de 65 nye concept-stores, der blev åbnet i løbet af 2019.