Mærsk holder kursen
Mærsk leverede en gedigen positiv overraskelse, og det sker i en tid, hvor udfordringerne ellers står i kø for at dæmpe containergigantens indtjening: Øgede miljøkrav, industriens overkapacitet og en handels-krig, som presser transporterne ud og ind af Kina.
Alligevel leverede Mærsk et driftsresultat (EBITDA), som var betydeligt bedre end i samme kvartal sidste år. Driftsresultatet blev øget 14 procent, til 1.656 mio. dollars mod 1.456 mio. dollars i 3. kvartal 2018, på trods af faldende samlet omsætning.
Økonomisk Ugebrev har haft en samtale med den internationale shippingekspert Lars Jensen fra konsulenthuset SeaIntelligence Consulting om udviklingen i Mærsk:
Ifølge regnskabet har industrigruppen i 3. kvartal hentet hele den forbedrede lønsomhed på lavere omkostninger til bunker, altså brændstof til skibene.
Samlet faldt bunkerpriserne med 15 procent, og ifølge regnskabet kom 12 procentpoint fra lavere bunkerpriser, og 3,8 procentpoint fra effektiviseringer, herunder bedre kapacitetsmanagement. Og bunkerforbruget per container transporteret en sømil dykkede fra 42,7 gram til 39,5 gram, altså ganske betydeligt.
Lars Jensen påpeger, at Mærsk har formået at holde indtjeningen på trods af lavere omsætning, lavere volumen og mistede markedsandele:
Lars Jensen siger, at Mærsk også har succes med den nye onlineplatform Mærsk Spot, hvor kunderne kan bestille fragter online til faste priser. Ifølge 3. kvartalsregnskabet blev Mærsks spotbørs lanceret i andet kvartal, og ved udgangen af tredje kvartal stod den for 12 procent af koncernens spot-omsætning.
Bedre optimering
Lars Jensen vurderer, at der fortsat er mange optimeringsmuligheder. Men Mærsk skal også have vækst på toplinjen for at forbedre lønsomheden. Og der kan den nye strategi med dør til dør give øget kundevolumen.
Men Lars Jensen vurderer, at der ikke er den store fremgang at spore i den overordnede strategi. Selve logistikforretningen er i tredje kvartal godt 2 procent større end samme kvartal sidste år, med en omsætning på 1.622 mia. dollars.
”Jeg ser endnu ikke, at der kommer meget mere logistikforretning ind efter integration af logistikforretningen. Så det kommer nok til at tage et stykke tid endnu,” siger Lars Jensen.
Han konstaterer, at handelskrigen endnu ikke har ramt Mærsk, fordi færre transporter til og fra Kina er modsvaret af flere fragter til og fra andre asiatiske lande.
Børskurs på analysetidspunktet: 9.464,00
AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 11.116,00
Analysen er en redigeret udgave af en analyse bragt i Økonomisk Ugebrev Formue/AktieUgebrevet nr. 39/2019
Morten W. Langer er er analytiker for Økonomisk Ugebrev Formue (AktieUgebrevet).Morten W. Langer og/eller dennes nærtstående ejer ikke aktier i Mærsk.Få tre gratis numre af AktieUgebrevet ved at trykke her eller tilmeld dig gratis nyhedsmail fra Økonomisk Ugebrev formue (AktieUgebrevet) her.