Billede
Analyser
Lad luftfarts-aktier flyve forbi
Luftens helte flyver stadig på trods af corona. Økonomien i luftfartsselskaberne ser dog meget vanskelig ud. Stigende oliepriser er kun en af alt for mange udfordringer. Mon ikke investorerne får sig et wake-up call og måske et mayday, når eller hvis bl.a. SAS har brug for endnu mere kapital?
Herunder mine tanker om luftfartsselskaberne:
- Luftfarten var en af de sektorer, som var, og er, allermest pressede af Covid 19.
- Selskaber som SAS og Norwegian havde driftsunderskud i alle fire kvartaler i 2020 og de får det formentlig også i alle fire kvartaler i 2021.
- Da kalenderårets 1. kvartal normalt er et lille kvartal, vil der således være tale om ni på hinanden følgende kvartaler med underskud, når starten af 2022 også vil give underskud.
- SAS blev rekapitaliseret endnu engang i 2020
- Norwegian er blevet det mange gange indenfor de seneste år. Senest med tilførslen af i alt 6 milliarder norske kroner; heraf fire milliarder i aktiekapital for et par måneder siden
- Driftsøkonomien har det meget dårligt. På den ene side er omkostningerne blevet nedbragt, men den effekt mere end modsvares af den modvind, som selskaberne for tiden oplever.
- Belægningsprocenten – antallet af solgte sæder i procent - er stadig langt under normalen.
- Og selskaberne har langt fra hele deres flyflåde i luften.
- Covid-19 er her stadig og mange passagerer enten bliver hjemme i sommerferien i hjemlandet, eller også flyver de mindre generelt.
- Konkurrencen er samtidig ikke blevet mindre og billetpriserne er for lave.