Analyser

Alm. Brand: Potentiale for fordobling trods sjældent stor mistillid

Billede
Markedet synes ikke om Alm. Brands køb af Codan, men handlen rummer gode muligheder for et fremragende afkast. Det kræver investerings-tålmodighed, en fornuftig kapitaludvidelse, og at synergierne bevæger sig fra regneark til resultatopgørelse. 
Billede

Af
Per Hansen

Investeringsøkonom, Nordnet

•    For blot nogle få måneder siden havde Alm. Brand en markedsværdi på 12 mia.kr.


•    Selskabet blev vurderet som Topdanmark og Tryg. Resultaterne er gode og stabile, og prisfastsættelsen var høj, som hos Top og Tryg.


•    Alm. Brand solgte sin bank til Sydbank for en relativt høj pris og lavede en distributionsaftale. Både prisen (tæt på bogført egenkapital) og distributionsaftalen blev godkendt af markedet og vekslet til en kursstigning. Pengene blev udloddet til investorerne.


•    Det var ikke muligt at udlodde udbytte for 2019/2020 på grund af Covid-19 henstilling. De penge blev udloddet for nogle måneder siden, og investorerne var tilfredse.


•    Den nye ledelse i Alm. Brand har på kort tid refokuseret selskabet og er på vej til at få Alm. Brand til at ligne Top/Tryg: Fokus på skadesforsikring.


Udfordringer


•    Investorerne er bange for, at selskabet har betalt ikke kun en høj, men en alt for høj pris for Codan. Der tales om 1 mia.kr. for meget, men hvis kursfaldet er på 3 mia.kr., og Codan var ikke til salg for en så lav pris. Gjensidige, som også var med i budkampen, har næppe budt dramatisk mindre end Alm. Brand (men naturligvis mindre ellers ville de være endt som købere).


•    Investorerne frygter en tilbagevenden til en historisk og økonomisk zigzagkurs. Det er der aktuelt intet der tyder på.


•    Investorerne - og for den sags skyld også analytikerne - tror ikke på 600 mio.kr. i synergier før skat i 2025, som Alm. Brand har beregnet og annonceret. De er nervøse for, om en ledelse med relativt kort erfaring kan levere på fusionsberegningerne.


•    Ved den nuværende markedsværdi på 7,2 mia.kr. har investorerne udsigt til en ”kæmpe” udvidelse på 11,6 mia.kr. Investorerne frygter udvanding.


Muligheder


•    Codan har i regi af ”Privatsikring” et distributionssamarbejde med en række af Totalkreditaktørerne, ikke mindst Nykredit. Adgang til distribution er ikke kun vigtig, men reelt altafgørende. Tryg har gennem Danske Bank adgang til ca. 30 procent af markedet. Topdanmark har gennem Nordea nogenlunde samme markedsadgang. Alm. Brand har gennem Sydbank og ”Privatsikring” adgang til ca. 1/3 af bankmarkedet. 


•    Alm. Brand overvejer at sælge deres livs- og pensionsforretning. Den kan formentlig indbringe 1 mia.kr. Pengene skal (formentlig), hvis de vælger at sælge, medgå til at reducere kapitaludvidelsen. 


•    Der er stordrift i at drive forsikring. Det er det, som Alm Brand/Codan skal høste fra 2022 til 2024 efter godkendelsen, som formentlig kommer i 1. kvartal 2022. Da Tryg ”tog en Alka” varede godkendelsesprocessen 11 måneder. 


•    Codan har været igennem en fokusering. Alm. Brand køber ikke en restruktureringscase, men en nogenlunde velfungerende virksomhed.


•    I ”fusionsmeddelelsen” – link her står, at det er målet, at EPS (indtjening per aktie) skal øges med 15 procent i 2024. 


•    Emissionen bliver garanteret – det er meddelt. Investorerne frygter givetvis, at uanset hvad kursen måtte være forud for annonceringen/prospekt, vil en emission altid skulle ske til en ”betydelig underkurs”. Det kommer dog næppe til at ske. Alene af den grund, at emissionen var garanteret på tidspunktet for offentliggørelsen, og da var kursen 30 procent højere.


•    Markedet skal ”blot” absorbere en udvidelse på lidt over 5 mia.kr. De andre 5-7 mia.kr. bliver tegnet af hovedaktionæren, ”Foreningen af 1792”. Samtidig er der mulighed for en delfinansiering ved salg af liv-og pension. Denne operation vil ikke kun indbringe anslået 1 mia.kr., men vil også frigive yderligere kapital.


Tre forhold trækker kursen ned


1.    Den, indrømmet, høje pris 
2.    Manglende tillid til synergierne  
3.    Frygt for kapitaludvidelsen, som har fået investorerne til at holde Alm. BRANDudsalg i aktiemarkedet.


Kombinationen af de tre forhold har givet et ekstremt kursfald. Det kan vise sig at være en mulighed, hvis ledelsen er i stand til at levere på sine egne forudsigelser. Måske er det lidt som at komme til eksamen. Spændingen topper lige før man trækker emnet eller lige før opgaverne til den skriftlige eksamen bliver delt ud.


2 mia.kr. i 2025 er meget langt væk


Investorerne er frustrerede, irriterede og skuffede. De frygter kapitaludvidelsen og udvandingseffekten. De tror ikke en indtjening fra Alm. Brand + Codan + Synergier + vækst i bruttopræmier på 2-3 procent i perioden 2021-2025 kan give 2,1 mia.kr. i resultat før skat (se regnestykke nedenunder). Ledelsen har stillet investorerne en vækst i indtjeningen per aktie for 2024 på 15 procent i udsigt, men investorerne tror ikke på det. Mulighederne for en aktiefordobling over de kommende 3 år er tilstede for de meget risikotolerante og tålmodige.  

 

Note

2,1 mia.kr. er beregnet på følgende måde:
•    Alm. Brand indtjening 2020: 880 mio.kr. – Oplysninger hentet herfra
•    Codan indtjening 2020: 520 mio.kr. Oplysninger hentet herfra
•    Synergier: 600 mio.kr. Oplysninger hentet herfra
•    Vækst i bruttopræmieindtægter fra 2021-2025: 2,5 procent årligt (eget estimat). Det giver ved en combined ratio på 90 en indtjeningseffekt på ca. 100 mio.kr. før skat ved 10 mia.kr. i bruttopræmieindtægter