• Foto: Matas
    Foto: Matas
29. juli 2020 kl. 11.28
Matas fastholder sin fornyelsesplan
Den negative påvirkning fra coronaforløbet har været moderat. Styrkelsen af e-handel viser sin værdi. Butikkerne fornys, og der satses på egne produkter. Men rækker det til at gøre aktien interessant?
Af John Stihøj, analytiker, ejer af Aktieinfo

Næsten alle former for aktivitet og forretning er blevet ramt af følgevirkningerne af coronanedlukningen, og der ses afdæmpet adfærd overalt i samfundet. Matas er dog sluppet helskindet igennem turbulensen, og derfor fortsættes programmet med fornyelse indefra af butikskæden.

 

Opgaven består i at opnå ny dynamik med evne til vækst og højere indtjening. De to store udfordringer før coronaudbruddet var hård konkurrence fra den ekspansive kæde Normal og en svag startfase for Matas’ egen e-handel. Den nye topchef har målrettet sat ind på begge punkter, og der er brugt 300 millioner kroner på tre tilkøb. Det har øget gælden, og nu skal pengene så tjenes hjem igen.

 

Modgangen ser ud til at være standset, og næste trin drejer sig om at komme i offensiven. Her har de ydre forhold i samfundsøkonomien imidlertid forandret sig. Usikkerheden om følgevirkningerne af corona kaster lange skygger. Det gælder både for det faktisk indtrådte afbræk i økonomien og selve sygdommens ukendte forløb fremover. For Matas er det en form for afventende situation.        

 

Fase to af coronaplagen

Første runde med corona er overstået, og nu kommer så anden akt. Regnskabsåret 2020/21 (start 1. april) vil blive påvirket af det videre forløb af corona. Selv om man er sluppet for en salgskrise, er efterspørgslen hos forbrugerne som helhed dæmpet ned. Private danskeres indkomst vil formentlig falde med cirka 5 procent i år. Det begrænsede fald skyldes støtteforanstaltningerne, der til gengæld indebærer fælles regninger (øget statsgæld).

 

For Matas er udfordringen at ”spille efter gehør” i styringen af den løbende drift ved at fokusere på de ustabile ydre forhold. Moderniseringen af butikskædens profil og tilbud til kunderne må foretages roligt uden spektakulære tiltag. Tiden er ikke inde til en offensiv men at opretholde momentum i udrulningen af e-handel og koncentration i færre, moderniserede butikker. Boom’et i e-handel kommer derfor på et godt tidspunkt i forhold til de påbegyndte ændringer af butiksnettet.  

Log ind

Bliv medlem

Bliv medlem nu og få adgang til hele www.shareholders.dk med det samme.

Start dit medlemskab nu
Example

 Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her
Investorviden: Se alle 10 afsnit af Aktionærerne, hvor vi går tæt på de private investorers rejse gennem et historisk Corona-forår.

Har du ikke modtaget det seneste nummer af Aktionæren?

Så udfyld denne formular

Læs Aktionæren

Medlemmer modtager Danmarks bedste magasin for aktieinvestorer, Aktionæren, 9 gange om året.

Læs magasinet her.

 

Aktionæren udkommer:

 

  • Aktionæren 6/2020
    1.-4. september
  • Aktionæren 7/2020
    6.-9. oktober
  • Aktionæren 8/2020
    3.-6. november
  • Aktionæren 9/2020
    15.-18. december

 

 

 

InvestorOrdbogen er Dansk Aktionærforenings ordbog om aktier, obligationer, investering og meget mere.

 

Søg i InvestorOrdbogen her: