Analyser

Med autopilot ind i fremtiden

Billede
Tror du at selvkørende biler og elbiler er fremtidens transport? Men er du i tvivl om, hvem der bliver vinderne og taberne i branchen? Så er denne investeringsfond interessant for dig.
Billede

Af
Steen Bech Andersen

Journalist og redaktør på Aktionæren

Harmoniseringen af skattereglerne, som trådte i kraft 1. januar, har mangedoblet udbuddet af relevante investeringsfonde for frie midler og aktiesparekonti (pensionsopsparing har hele tiden haft muligheden). Dermed er det stort set kun fantasien, der sætter grænser for, hvad danske aktieinvestorer kan placere deres opsparing i.

De udenlandske investeringsselskaber, som har opnået godkendelse hos SKAT, og som ofte går under samlebetegnelsen ETF’er (“Exchange Traded Funds”), giver mulighed for at investere bredt i snart sagt en hvilken som helst branche, et hvilket som helst land eller et hvilket som helst tema eller megatrend.

Et eksempel er fonden iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF (ECAR), som er en af 12 indeksfonde udbudt af verdens største kapitalforvalter, amerikanske BlackRock. De øvrige fonde spænder over megatrends lige fra digital sikkerhed over grøn energi til verdens aldrende befolkning.

 

Alle aktier vægtes ens

ECAR er som sagt en indeksfond, hvilket betyder, at målet er et afkast så tæt som muligt på et indeks, i dette tilfælde STOXX Global Electric Vehicles and Driving Technology Indeks med en væsentlig modifikation, som følger senere.

Aktierne i dette indeks er kendetegnet ved, at mindst 50 procent af omsætningen stammer fra en eller flere af følgende sektorer: Fabrikanter af el- og selvkørende køretøjer, leverandører af batterier til elektriske køretøjer samt andre leverandører i forsyningskæden efter indeksudbyderens skøn. Desuden skal værdien af aktier tilgængelige for internationale investorer (“free float”) overstige 200 mio. euro eller cirka 1,5 mia.kr., og det daglige handelsvolumen i aktien skal være mindst 1 mio. euro.

Der investeres som udgangspunkt direkte i aktierne i indekset – brugen af afledte finansielle instrumenter er med andre ord begrænset – men der investeres kun i indeksets 80 største aktier målt på børsværdi og – nok så væsentligt – der investeres ligeligt i de 80 aktier, altså 1,25 procent i hver.

En anden væsentlig pointe er, at porteføljen rebalanceres en gang om året, i juni, det vil sige, at der bliver solgt ud af de aktier, der har klaret sig bedre end gennemsnittet, så deres andel af porteføljen kommer ned på 1,25 procent. Tilsvarende bliver beholdningen af de aktier, der har klaret sig dårligere end gennemsnittet, suppleret, således at de igen hver især udgør 1,25 procent af porteføljen.

 

Både kendte og ukendte navne

Den største position er aktuelt Tesla. Det afspejler, at Tesla er den aktie i branchen og indekset, der har gjort det bedst det seneste år. Et kig på de ti største positioner afslører desuden styrken ved at investere i et bredt indeks. Kun tre af de ti største positioner er umiddelbart genkendelige navne. Ud over Tesla er det Nvidia og Samsung. Som investor får du på denne måde en eksponering til mindre kendte, men succesfulde selskaber inden for temaet eller megatrenden.

Et kig længere ned ad beholdningslisten viser dog, at der også er mange mere kendte navne: de store bilfabrikker som Toyota, underleverandører som Autoliv, batteriproducenter som Panasonic og teknologiselskaber som Intel.

ECAR er akkumulerende og den årlige omkostningsprocent er 0,40 procent, hvilket er klart lavere end danske investeringsforeninger. Til gengæld kan der være højere omkostninger til handel og depot, da fonden kun kan købes på udenlandske børser, hvor Frankfurt nok er den mest relevante for danske investorer.