• Foto: Coloplast
    Foto: Coloplast
14. november 2019 kl. 11.02
Coloplast finder guld i innovation
Succesfulde lanceringer af nye, innovative produkter, herunder specielt digitale løsninger, kan blive en guldgrube for Coloplast.
Af Kristian Horup, M.Sc Finans

Den seneste række år har for selskabet været en periode med stor tumult, hvor et historisk stort søgsmål i Nordamerika har været særdeles omkostningsfuldt. Der hensættes fortsat i regnskaberne, til trods for at sagen skulle være over ”95% afviklet”. Det har uomtvisteligt kostet på selskabets omdømme, specielt i USA, og det understreger risikoen ved at søge vækst gennem opkøb. Jeg mener, man som investor bør lægge dette kapitel bag sig og kigge fremad.

 

Coloplast er et utroligt veldrevet selskab, som år efter år har vundet markedsandele, lanceret banebrydende produkter og ekspanderet deres markedsbredde, samtidig med at de økonomiske resultater har været støt stigende. Selskabet er i dag global markedsleder indenfor salg af stomi- og inkontinensprodukter og har desuden en betydelig andel af markedet for urologi, hud- og sårpleje. Urologiområdet er kilden til de verserende retssager og der pågår strategiske overvejelser, som kan resultere i et frasalg af forretningsområdet.

Innovative løsninger er vejen frem

På selskabets kapitalmarkedsdag i 2019 specificerede ledelsen en række konkrete kliniske problematikker ved de nuværende produkter, som de ønskede at løse ved hjælp af investering i innovation og produktudvikling.

 

Blandt problemer er risikoen for urologiske infektioner og stomilækager for brugerne. Disse komplikationer forekommer hyppigt og forvolder stor gene for brugerne. Coloplast har adresseret sidstnævnte problematik via lanceringen af en digital løsning – en mobil applikation – som informerer brugerne ved stomilækager og dermed øger livsglæden og formentlig også kundeloyaliteten.

 

Coloplast har en struktureret tilgang til deres R&D-projekter, som er den drivende kraft bag fastholdelse af gamle og etablering af nye aftaler om refusion gennem sundhedsmyndigheder rundt omkring i verden.  Det er simpelthen afgørende, at Coloplast kan dokumentere hvordan et nyt produkt bedre kan dække et behov hos brugerne og med fordel også være mere økonomisk for at eksempelvis en myndighed vil indgå en kontrakt.

 

I dag sælges 90% af Coloplasts produkter via refusionsordninger, og derfor skal ny innovation sælges til myndighederne først. De forskellige markeder ønsker i øget omfang målrettede produkter til deres forbrugere, og derfor vil en styrket indsats i R&D i min optik være afgørende for den fremtidige konkurrenceevne.

 

For eksempel har Coloplast haft succes med at tilbyde video-support til deres kinesiske kunder. Det er den samlede pakke af produktegenskaber, prissætning og kundeserviceydelser, som vil være altafgørende i fremtiden.

 

Markedet for deres nuværende og fremtidige produktportefølje er stort - specielt i Emerging Markets og USA, som forventes at vækste imellem 10-20% p.a. Det lover godt for fremtiden, men med innovation følger også en risiko, og sommetider kan det tage tid at overbevise forbrugerne.

 

At Coloplast specifikt har tredoblet deres ansatte indenfor deres ’Market Access’ afdeling virker lovende. I denne afdeling målrettes selskabets strategi og dialog med myndigheder, herunder også analysearbejdet med at dokumentere værdien af Coloplasts produkter – både eksisterende og nye.

Aktien er højt vurderet

Det kan diskuteres om og i hvor høj grad disse tiltag til fremtidig innovation er indregnet i prisen.

Log ind

Bliv medlem

Bliv medlem nu og få adgang til hele www.shareholders.dk med det samme.

Start dit medlemskab nu
Example

Har du ikke modtaget det seneste nummer af Aktionæren?

Så udfyld denne formular

 Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Læs Aktionæren

Medlemmer modtager Danmarks bedste magasin for aktieinvestorer, Aktionæren, 9 gange om året.

Læs magasinet her.

 

Aktionæren udkommer:

 

  • Aktionæren 9/2019
    9.-13. december
  • Aktionæren 1/2020
    27.-31. januar
  • Aktionæren 2/2020
    3.-6. marts
  • Aktionæren 3/2020
    6.-8. april
  • Aktionæren 4/2020
    18.-22. maj
  • Aktionæren 5/2020
    22.-26. juni
  • Aktionæren 6/2020
    1.-4. september
  • Aktionæren 7/2020
    6.-9. oktober
  • Aktionæren 8/2020
    3.-6. november
  • Aktionæren 9/2020
    15.-18. december

 

 

 

InvestorOrdbogen er Dansk Aktionærforenings ordbog om aktier, obligationer, investering og meget mere.

 

Søg i InvestorOrdbogen her: